لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۵

طالبان دستور داد اغلب زنان شهرداری کابل خانه‌نشین شوند؛ تجمع زنان معترض افغان


شهردار جدید کابل که از سوی گروه طالبان منصوب شده است، دستور داده است که اغلب کارمندان زن در شهرداری پایتخت افغانستان خانه نشین شوند.

حمدالله نعمانی، شهردار جدید کابل، گفته است زنان همه کارهای مردان را نمی‌توانند انجام دهند و اکثر سه هزار کارمند زن شهرداری کابل باید در خانه بمانند. رادیو آزادی گزارش داده است در در اکثر ادارات دولتی افغانستان چنین وضعیتی حاکم شده است و زنان کارمند خانه‌نشین شده است.

در همین حال، برخی از زنان کارمند در کابل در اعتراض به پایمال شدن حقوق زنان در حکومت طالبان، در مقابل وزارت امور زنان تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند. طالبان دو روز پیش اعلام کرد که وزارت امور زنان به «وزارت امر به معروف و نهی از منکر» تبدیل شده است.

زنان معترض که شعار «آزادی، آموزش و کار» سر می‌دادند، خواستار توجه مقام‌های طالبان به موقعیت و حقوق اجتماعی زنان شده‌اند.

در هفته‌های پس از تصرف قدرت توسط طالبان دسته‌های کوچکی از زنان در کابل و شهرهای دیگر در اعتراض به این محدودیت‌ها و در دفاع از حق تحصیل و اشتغال تظاهرات کرده‌اند. این اعتراضات با واکنش خشن طالبان روبرو شده و در برخی موارد اين اجتماعات با تیراندازی هوایی و تهدید مسلحانه متفرق شده‌اند.

ترنم سعیدی، زن معترض شرکت کننده در تجمع امروز در کابل، به رادیو آزادی گفته است در شرایط کنونی هیچکس از جمله نهادهای حقوق بشری بین‌المللی نمی‌توانند از آنها دفاع کنند و به همین سبب «خودمان می‌آیم و اعتراض می‌کنیم، یا کشته می‌شویم و یا حق خود را به دست می‌آوریم».

گروه طالبان در ادامه فشارهای اجتماعی بر زنان، روز گذشته اعلام کرد که دانش‌آموزان از کلاس ششم به بعد حق تحصیل ندارند.

گروه طالبان پیش از این با اعلام این‌که تحصیل زنان باید در«چارچوب شریعت اسلامی» باشد، تفکیک جنسیتی در کلاس‌های درس و پوشش جدید اسلامی را در دانشگاه‌های این کشور اجباری کرده بود.

سازمان ملل و کشورهای غربی توجه طالبان به حقوق زنان را از شروط ارائه کمک‌های بشردوستانه و به رسمیت شناختن دولت طالبان دانسته‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه ۲۳ شهریور در توئیتی نوشت که دستاوردهای ۲۰ سال گذشته زنان و دختران در افغانستان باید حفظ شود.

او افزود: «باید اطمینان حاصل شود که دریچه امید به روی زنان بسته نمی‌شود زیرا دسترسی به خدمات اساسی از جمله آموزش مهم است».

با وجود چنین شروطی، وحیدالله هاشمی، یکی از مقام‌های ارشد طالبان، گفته است با وجود فشارهای جامعه بین‌المللی در مورد حق تحصیل و کار زنان، حکومت این گروه به زودی اجرای قوانین شریعت را آغاز خواهد کرد و طبق این قوانین زنان حق ندارند در کنار مردان کار کنند.

XS
SM
MD
LG