لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۰

قربانی جدید کرونا از میان هنرمندان؛ سیامک اطلسی


سیامک اطلسی در مراسم تشییع‌جنازۀ پرویز بهرام، خرداد ۱۳۹۸
سیامک اطلسی در مراسم تشییع‌جنازۀ پرویز بهرام، خرداد ۱۳۹۸

ویروس کرونا در ایران قربانی دیگری از میان هنرمندان گرفت؛ این بار سیامک اطلسی، بازیگر و کارگردان و صداپیشۀ پیش‌کسوت، که صبح یک‌شنبه چهارم مهر در پی ابتلا به این ویروس در ۸۵سالگی درگذشت.

شهراد بانکی، دوبلور و از همکاران سیامک اطلسی، به خبرگزاری ایسنا گفت که او در دو هفتۀ گذشته در بیمارستان فرمانیه تهران بستری بود و صبح روز یک‌شنبه درگذشت.

آخرین سریالی که سیامک اطلسی در آن بازی کرد، سریال «اپیدمی» بود که از اتفاق با موضوع کرونا در حال ساخت است و اطلسی در آن نقش یک رئیس بیمارستان را ایفا کرد که در قصۀ آن سریال نیز فوت می‌کند.

به‌گفتۀ تهیه‌کنندۀ این سریال، روزهای آخر که سیامک اطلسی در صحنه بود، ناراحتی قلبی داشت و حالش روبه‌راه نبود. او را در همان بیمارستان عدل که لوکیشن سریال بوده است، نزد متخصص می‌برند و پس از آن خانواده‌اش مراحل معاینه با یک پزشک فوق‌تخصص را هم در بیمارستان دیگری دنبال می‌کنند، اما یکی دو روز بعد معلوم می‌شود که بازیگر به کرونا مبتلا شده است.

تصویری از سیامک اطلسی در آخرین سریالی که بازی کرد، در نقش یک رئیس بیمارستان که در داستان فوت می‌کند.
تصویری از سیامک اطلسی در آخرین سریالی که بازی کرد، در نقش یک رئیس بیمارستان که در داستان فوت می‌کند.

در شش ماه اخیر دست‌کم ده هنرمند دیگر حوزۀ سینما و تئاتر نیز جان خود را در پی ابتلا به ویروس کرونا از دست داده‌اند و سیامک اطلسی ازجمله هنرمندانی بود که بارها بابت درگذشت همکارانش و مردم بر اثر کرونا ابراز تأسف کرده بود.

تأخیر در شروع واکسیناسیون علیه کرونا در ایران که در نتیجه فرمان ممنوعیت اولیۀ رهبر جمهوری اسلامی در واردات واکسن خارجی رخ داد، ازجمله دلایل اصلی افزایش میزان مرگ‌‌ومیر بر اثر کرونا ذکر می‌شود.

از جمله اهل سینما و تلویزیون و تئاتر که فقط در شش ماه گذشته در نتیجۀ ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند می‌توان به صادق صفایی، بازیگر؛ مسعود ولدبیگی، گریمور؛ علی سلیمانی، بازیگر؛ فرشته طائرپور، سینماگر؛ علیرضا فتحی، طراح بدلکاری؛ آیدین الفت، طراح صدا؛ بیژن افشار، بازیگر؛ مصطفی حضرتی، عکاس و فیلمبردار؛ علیرضا موسوی، بازیگر؛ هوشنگ منصور خاکی، بازیگر؛ محمد ابوالحسنی، تهیه‌کننده؛ اشاره کرد.

سیامک اطلسی که تازه‌ترین قربانی کرونا از میان هنرمندان است، متولد ۱۳۱۵ بود و از دهۀ ۱۳۴۰ کار خود را با گویندگی در انجمن گویندگان آغاز کرد. سپس وارد دنیای سینما شد و از سال ۱۳۵۰ تا سه سال پیش در بیش از چهل فیلم سینمایی بازی کرده بود.

اطلسی هم توان و استعداد نوشتن داشت و هم کارگردانی، ولی نه به آن اندازه که در بازیگری موفق بود. برایش فرقی نداشت نقشش کوتاه باشد یا بلند، در هر حال نقشش را خوب بازی می‌کرد؛ به‌خصوص که صدا و بیان گیرا و خاصی هم داشت.

خود سیامک اطسی یک بار در سال ۹۵ در حاشیۀ نمایش فیلم «چریکه‌ی تارا» اثر بهرام بیضایی در خانۀ هنرمندان، با اظهار دلتنگی برای بهرام بیضایی، گفت: ««پیش از بازی در این فیلم، در فیلم های دیگری هم بازی کرده بودم اما زمانی که با بیضایی مشغول به کار شدم، تازه به معنای بازیگری پی بردم.»

تأثیر بهرام بیضایی بر بازیگری او چنان بود که سیامک اطلسی، به‌گفتۀ خودش، پس از بازی در فیلم‌های بیضایی مواظب بود که دیگر در هر فیلمی ایفای نقش نکند.

البته در یک دهۀ اخیر او در آثاری هم بازی کرد که مایۀ تعجب برخی دوستدارانش شد، ازجمله نقش شاپور بختیار در سریال «معمای شاه» که سریالی از نظر سیاسی «پرحاشیه و سفارشی» و از نظر هنری «ضعیف و آشفته» ارزیابی شد.

خسرو معصومی، کارگردان قدیمی ایران که سابقۀ رفاقتش با سیامک اطلسی به فیلم «سفر» بیضایی در سال ۱۳۵۱ برمی‌گردد، پس از درگذشت او گفت: «او بازیگری گزیده‌کار بود و دوست نداشت در هر نقشی بازی کند. اما وقتی سن بالا می‌رود، آدمی ناچار است برای گذران زندگی به بعضی امور تن بدهد و سیامک هم ناچار شد در بعضی پروژه‌ها و سریال‌ها کار کند.»

از جمله آثار سیامک اطلسی در سینما می‌توان به فیلم‌های «چریکۀ تارا»، «پرونده»، «شاید وقتی دیگر»، «آن سوی آتش»، «دو فیلم با یک بلیت»، «آقای بخشدار»، «همسر»، «روز واقعه»، «در کمال خونسردی»، «خط آتش»، «دلباخته»، «دختری به نام تندر»، «ملک سلیمان»، «گلوگاه»، «دلتنگی‌های عاشقانه» و «مردی بدون سایه» اشاره کرد.

او در سریال‌های بسیاری نیز بازی کرد، ازجمله «پدرسالار»، «پهلوانان نمی‌میرند»، «فرار بزرگ»، «پدرخوانده»، «کلانتر ۲»، «شیخ بهایی» و «تعبیر وارونۀ یک رویا». نام او در فهرست بازیگران سریالِ در حال ساختِ «سلمان فارسی» به‌کارگردانی داوود میرباقری نیز دیده می‌شود.

سیامک اطلسی در فیلم‌ها و سریال‌های متعددی چون «مادر»، «جنگجویان کوهستان»، «پهلوانان نمی‌میرند» و «افسانه جومونگ» نیز دوبلوری کرده بود.

سیامک اطلسی در مراسم تشییع دوست و همکارش، محمد عبادی
سیامک اطلسی در مراسم تشییع دوست و همکارش، محمد عبادی

کانون کارگردانان سینمای ایران و خانۀ سینما در پیام‌های جداگانه درگذشت سیامک اطلسی را تسلیت گفته و اعلام کرده‌اند که پیکر او در کنار مزار محمد عبادی، گوینده و دوبلور، و ولی‌الله شیراندامی، بازیگر، روز سه‌شنبه ششم مهر در قطعۀ هنرمندان به خاک سپرده خواهد شد.

با استفاده از ایسنا، خبرآنلاین، همشهری و رادیو فردا / ر.ش
XS
SM
MD
LG