لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۴

آمریکا برنامه‌ای برای عادی‌سازی روابط با حکومت بشار اسد ندارد


بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه (عکس از آرشیو)
بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه (عکس از آرشیو)

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که ایالات متحده هیچ برنامه‌ای برای «عادی سازی یا ارتقاء» روابط دیپلماتیک با حکومت سوریه به ریاست بشار اسد ندارد و دیگران را نیز به این کار تشویق نمی‌کند.

این سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده این موضوع را در پاسخ به سوالی در خصوص بازگشایی کامل گذرگاه اصلی مرزی اردن با سوریه در روز چهارشنبه و این که آیا آمریکا از احیای روابط بین اردن و سوریه حمایت می‌کند، مطرح کرد.

رویترز می‌گوید، بازگشایی کامل گذرگاه مرزی اصلی اردن و سوریه در روز چهارشنبه، به نظر می رسد اقدامی در راستای تقویت اقتصاد این دو کشور و همچنین زمینه سازی برای بازگشت مجدد سوریه به جامعه کشورهای عرب باشد.

طبق این گزارش، روز چهارشنبه صف طولانی از کامیون‌های سوری در گذرگاه مرزی «جابر» در انتظارعبور از گمرک بودند. همچنین شماری زیادی تاکسی‌ حامل مسافران برای عبور از گمرک و کنترل اسناد سفر، صف کشیده بودند.

به دنبال تسلط حکومت سوریه بر جنوب این کشور٬ گذرگاه مرزی جابر در سال ۲۰۱۸ بازگشایی شد. اما با شیوع کرونا و اعمال تدابیری بهداشتی برای جلوگیری از شیوع این ویروس، این مرز دوباره بسته شد.

«بشار اسد مشروعیت ندارد»

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ایمیلی گفته است٬ ایالات متحده قصدی برای عادی سازی یا ارتقای روابط دیپلماتیک خود با حکومت بشار اسد ندارد و دیگران را نیز به این کار تشویق نمی‌کند، این هم با توجه به جنایات حکومت بشار اسد علیه مردم سوریه است.

این سخنگوی اضافه کرده است٬ بشار اسد از نظر ما هیچ مشروعیتی ندارد ودر حال حاضر هم هیچ بحثی در مورد عادی سازی روابط ایالات متحده با حکومت او وجود ندارد.

رویترز می‌گوید٬ این اظهارات٬ یکی از قاطع ترین موضعگیری‌های دولت جو بایدن در قبال سوریه است. باتوجه به این که سیاست دولت جو بایدن در سوریه عمدتا بر اطمینان از شکست دائمی گروه حکومت اسلامی٬ داعش و ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه متمرکز شده است.

آمریکا در سال ۲۰۱۲ به دنبال گسترش اعتراضات در سوریه و سرکوب این اعتراضات مسالمت آمیز توسط حکومت بشار اسد، روابط دیپلماتیک خود را با دمشق قطع کرد.

این در حالی است که جمعه گذشته، وزیران امور خارجه سوریه و مصر در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار کردند. این نخستین دیدار مقامات دو کشور در چنین سطحی از ۱۰ سال پیش تاکنون بود.

اردن و لبنان نیز از آمریکا خواسته‌اند تحریم‌های علیه سوریه را کاهش دهد.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه گفته است، ما معتقدیم که ثبات در سوریه، و کل منطقه، تنها از طریق یک فرایند سیاسی که بیانگر اراده همه سوری‌ها باشد٬ به دست می‌آید.

یک مقام آمریکایی تابستان امسال به کشورهای عرب نسبت به عادی‌سازی روابط با حکومت سوریه هشدار داده بود.

دستیار امور خاور نزدیک وزارت امور خارجه ایالات متحده در پاسخ به پرسشی در خصوص اقدام احتمالی برخی از کشورهای عرب متحد آمریکا برای عادی سازی روابط با حکومت بشار اسد گفته بود، آمریکا از این کشورها می‌خواهد «با دقت بسیار جنایات اعمال شده توسط حکومت سوریه بر مردم طی دهه گذشته» را مد نظر داشته باشند.

جنگ در سوریه به دنبال اعتراضات مسالمت آمیز علیه حکومت بشار اسد در ماه مارس سال ۲۰۱۱ آغاز شد. اما این اعتراضات در نهایت به جنگ داخلی در سوریه منجر شد.

دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل هفته گذشته اعلام کرد٬ هویت بیش از ۳۵۰ هزار نفر از قربانیان جنگ سوریه طی ۱۰ سال گذشته را شناسایی کرده است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اضافه کرد، این تعداد، نشان‌دهنده حداقل آمار کشته شدگان جنگ در سوریه است که مورد تایید قرار گرفته است و مطمئنا تعداد بیشتری از ۳۵۰ هزار نفر در این جنگ کشته شدند.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG