لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۲

اقدام متقابل چین علیه اتحادیه اروپا؛ گوشت خوک در برابر خودروی برقی


کشورهای اروپایی از تأمین‌کنندگان اصلی گوشت خوک در بازار چین هستند
کشورهای اروپایی از تأمین‌کنندگان اصلی گوشت خوک در بازار چین هستند

چین در مورد واردات گوشت و فراورده‌های خوک از کشورهای اروپایی تحقیقاتی را آغاز کرده که به نظر می‌رسد واکنشی به افزایش تعرفه گمرکی اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی محصول این کشور است.

تحقیقاتی که خبر آن را وزارت تجارت چین روز دوشنبه ۲۸ خرداد اعلام کرد روی فرآورده‌های خوکی برای مصرف انسان، نظیر گوشت تازه، لاشه یخ زده و اعضای داخل شکم از جمله شکمبه، روده و مثانه تمرکز خواهد داشت و از امروز آغاز می‌شود.

وزارت تجارت چین گفت این تحقیقات در پی شکایتی که روز ۱۷ خرداد از انجمن دامپروری چین دریافت کرده است، انجام می‌شود.

از روز ۲۳ خرداد که اتحادیه اروپا اعلام کرد برای مقابله با یارانه‌های دولت چین به صنایع خودروسازی این کشور، از ماه آینده بر خودروهای برقی چینی حدود ۳۱ درصد تعرفه گمرکی وضع می‌کند، صنایع غذایی در کشورهای اروپایی که یکی از مشتریان مهم آن چین است نگران اقدام تلافی جویانه آن کشور بودند.

اسپانیا بزرگ‌ترین صادرکننده گوشت خوک به چین است و اتحادیه تولیدکنندگان این محصول در اسپانیا، اینترپورک، در بیانیه‌ای گفت با تحقیقات نهادهای مسئول در چین کاملاً همکاری خواهد کرد. این بیانیه افزود: «اتحادیه اروپا و چین برای رسیدن به توافق فرصت زیادی دارند.»

به نظر می‌رسد تا روشن شدن نتایج این تحقیقات و اعلام تصمیم چین در مورد احتمال وضع تعرفه گمرکی فعلاً صادرات خوک از اروپا به آن کشور محدودیتی نخواهد داشت و همچون گذشته مشممول تعرفه نخواهد شد.

وزارت تجارت چین گفت تحقیقات به مدت یک سال تا ۲۸ خرداد آینده ادامه خواهد داشت ولی در صورت لزوم شش ماه تمدید می‌شود.

یک گروه لابی‌گری محصولات کشاورزی و مواد غذایی در هلند روز دوشنبه هشدار داد که اعمال هرگونه محدودیتی از سوی دولت چین «به شدت به این صنعت لطمه خواهد زد.»

کاهش سهم صادرکنندگان اروپایی به چین به نفع تولیدکنندگان گوشت خوک در آمریکای جنوبی، روسیه و آمریکا خواهد شد.

گلوبال تایمز، روزنامه چینی مورد حمایت دولت، اوایل خرداد به نقل از «یک منبع مطلع» گزارش داد که شرکت‌های چینی قصد دارند از دولت بخواهند در مورد صادرات نامرغوب گوشت خوک از سوی کشورهای اروپایی تحقیق کند.

همین روزنامه روز ۱۹ خرداد از نهادهای مسئول در چین خواست در مورد محصولات لبنی اروپا نیز تحقیق کند.

از گزارش‌های رسانه‌ها و اظهارنظر مفسران چینی در هفته‌های گذشته چنین برمی‌آمد که دولت چین در فکر اقدامی تلافی جویانه در واکنش به وضع تعرفه گمرکی بر خودروهای برقی محصول این کشور از سوی اتحادیه اروپا است.

یک سخنگوی اتحادیه اروپا گفت این اتحادیه در مورد تحقیقات چین نگران نیست و با هدف تضمین اجرای همه مقررات سازمان تجارت جهانی در این روند به شکل مناسبی مشارکت خواهد کرد.

براساس آمارهای موجود، حدود نیمی از واردات شش میلیارد دلاری گوشت و فرآورده‌های خوکی چین در سال گذشته محصول اروپا بوده و یک چهارم این محصولات فقط از اسپانیا صادر شده است.

در همین بازه زمانی ارزش صادرات هلند که در رتبه دوم قرار دارد، حدود ۶۲۰ میلیون و ارزش صادرات دانمارک در رتبه سوم حدود ۵۵۰ میلیون دلار بوده است.

وزیر تجارت چین اواخر ماه گذشته و قبل از تصمیم‌گیری کمیسیون اروپا در مورد وضع تعرفه گمرکی بر خودروهای برقی محصول چین برای جلب نظر مقامات اسپانیایی به این کشور سفر کرد.

بنس اسکلوند، رئیس اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا در چین، گفت: «این اولین بار نیست که کشوری در واکنش به تصمیم طرف‌های تجاری خود تحقیقات انجام می‌دهد. تا جایی که به موضوع تعرفه بر خودروهای برقی مربوط می‌شود تصمیم دولت چین جای تعجب ندارد. بازارهای باز و آزاد فقط براساس روش‌های تجاری مبتنی بر قانون می‌توانند کار کنند.»

XS
SM
MD
LG