لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

طوفان در جنوب شرق ایران «۶ کشته» و ده‌ها مصدوم برجای گذاشت


یک روز پس از آماده‌باش نیروهای امدادی برای مقابله با حوادث احتمالی ناشی از طوفان در سیستان و بلوچستان، ستاد مدیریت بحران این استان اعلام کرد «طوفان شاهین» تغییر مسیر داده و از این استان دور شده است.

با این حال، پیش‌بینی هواشناسی نشان می‌دهد که استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان همچنان تحت تاثیر فعالیت این طوفان که از نوع چرخند گرمسیری است، هستند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد این طوفان گفته است: «در بندر چابهار ظاهراً ۶ نفر از هموطنانمان را از دست دادیم.»

پیش از این، سخنگوی سازمان اورژانس ایران، از مصدوم شدن ده‌ها تن بر اثر طوفان در سیستان و بلوچستان خبر داده بود.

بر اساس این گزارش، تا ساعت ۲۰ شنبه دهم مهرماه، ۱۳ تن به دلیل «سقوط از ارتفاع» مصدوم شدند.

مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان همچنین روز شنبه دهم مهر از غرق شدن دو فروند لنج بر اثر طوفان و بارندگی شدید خبر داده بود.

گزارش‌ها حاکی است که این دو لنج در بندر پسابندر در ۱۰۰ کیلومتری چابهار بودند که دچار حادثه شدند.

به گفته یکی از مسئولان اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان، طوفان دو لنج صیادی با ۱۶ سرنشین را به صخره می‌کوبد و لنج‌ها شکسته و غرق می‌شوند.

عطاالله رئیسی اظهار داشت که سرنشینان این دو لنج صیادی بعد از حادثه به دریا می‌زنند و ۱۱ نفر خودشان را به ساحل می‌رسانند، اما پنج صیاد مفقود می‌شوند و اکنون با گذشت بیش از ۱۰ ساعت همچنان خبری از آنان نیست.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا روز یکشنبه ۱۱ مهر از ادامه «بارندگی شدید» و «وزش باد شدید» در جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان و دریای عمان خبر داد.

بنابر اعلام علیرضا شهرکی، مدیرکل دفتر ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان، بیشترین خسارت ناشی از طوفان تا صبح یکشنبه در «حوزه برق» بوده است.

او افزود در حال حاضر، امدادرسانی‌ها توسط شرکت برق، هلال احمر، شهرداری چابهار و کنارک ادامه دارد.‏

مجتبی خالدی با اشاره به وقوع «بادهای ۱۲۰ روزه» سیستان که بومی منطقه جنوب شرق کشور است، افزود: «از بامداد امروز به‌جز طوفان ۱۲۰ روزه سیستان که در منطقه زابل زهک هیرمند-نیمروز و هامون اتفاق افتاد، هیچ‌گونه حادثه غیرمترقبه دیگری گزارش نشده است.»

به گفته این سخنگو، عمده مشکلات مراجعان «چشمی، تنفسی و قلبی» بوده و بیماران بعد از دریافت خدمات درمانی لازم ترخیص شدند.

خبرگزاری ایسنا هم به نقل از سخنگوی سازمان اورژانس ایران نوشت، در پی وزش این بادها، ۵۲ نفر در برخی از مناطق سیستان از ساعت سه بامداد امروز به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند که از این میان، سه نفر بستری شدند.

پیش از این، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان از آماده‌باش کلیه نیروهای امدادی این سازمان در استان برای مقابله با حوادث احتمالی از وقوع طوفان گرمسیری و هشدار قرمز هواشناسی خبر داده بود.

در روزهای گذشته، با نزدیک شدن طوفان «شاهین» به دریای عمان هشدارهایی درباره آن صادر شده بود. این طوفان که از مرزهای شرقی وارد ایران شده سبب تعطیلی برخی شهرها و تخلیه برخی روستاها است.

استاندار سیستان و بلوچستان جمعه گفته بود، طوفان هشت شهرستان این استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با استفاده از خبرآنلاین، فرتاک‌نیوز، خبرگزاری ایسنا و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG