لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۵

تاکید دوباره فرانسه بر مذاکره درباره فعالیت‌های موشکی ایران


ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، بار دیگر تاکید کرده است که باید درباره فعالیت‌های موشکی ایران مذاکره صورت گیرد.

او در گفت‌وگویی که روز شنبه، ۱۰ مهرماه از شبکه العربیه پخش شده است، گفته است پنجره مذاکره با ایران برای همیشه باز نیست و ایران باید «مذاکره درباره وضعیت منطقه» را بپذیرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این بارها درخواست مذاکره درباره فعالیت‌های موشکی که از از سوی کشورهای غربی و عربی مطرح شده است را رد کرده‌اند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۶ مرداد امسال، در آخرین دیدار با اعضای هیات دولت حسن روحانی، با اشاره به این موضوع گفت این درخواست «بهانه‌ای است برای مداخلات بعدی».

تاکنون شش دور از مذاکرات احیای برجام در وین برگزار شده است. اما به دنبال پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری این مذاکرات به درخواست تهران متوقف شده و هنوز از سر گرفته نشده است.

دولت آمریکا ابراز امیدواری کرده است که پس از احیای برجام بتواند درباره سایر مسائل مورد مناقشه با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نیز مذاکره کند.

اردیبهشت امسال نیز فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان، گفت «موشک‌های بالستیک و مداخله‌های منطقه‌ای» جمهوری اسلامی باید با حضور کشورهای منطقه خاورمیانه مورد مذاکره قرار گیرد.

وزیر خارجه عربستان با تاکید بر اینکه اقدامات ایران در زمینه غنی‌سازی ۶۰ درصد و بحث وجود برنامه هسته‌ای غیرصلح آمیز، بحث «توافق طولانی مدت و قوی» را در جامعه جهانی مطرح کرده است، گفت باید در این توافق موضوع «موشک‌های بالستیک و مداخله‌های منطقه‌ای» جمهوری اسلامی نیز مورد توجه قرار گیرد.

پیش از او، شیخ خالد بن احمد الخلیفه، وزیر خارجه وقت بحرین، گفته بود که کشورش از توافق هسته‌ای جدید با ایران در صورتی که شامل برنامه موشکی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی نیز بشود، استقبال می‌کند.

بهمن ماه سال گذشته، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، گفت حضور شرکای منطقه‌ای از جمله عربستان در مذاکرات هسته‌ای با ایران «ضروری» است ولی مقام‌های تهران این درخواست را رد کردند.

ایران و عربستان در ماه‌های اخیر به میزبانی عراق چند دور گفت‌وگو برای بهبود مناسبات خویش برگزار کرده‌اند ولی تاکنون جزییاتی از محتوای این مذاکرات منتشر نشده است.

برنامه ‌هسته‌ای و موشکی ایران و همچنین جنگ داخلی یمن، از مهم‌ترین محورهای اختلاف‌برانگیز ایران و کشورهای عربی در دهه اخیر بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG