لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

گزارش مرکز آمار: شمار افراد شاغل در ایران همچنان رو به کاهش دارد


نمایی از بازار تهران
نمایی از بازار تهران

گزارش جدید مرکز آمار ایران نشان می‌دهد کاهش شمار افراد شاغل در ایران طی تابستان سال جاری ادامه یافته است.

آمارهای این گزارش که روز جمعه ۹ مهر ماه منتشر شد، نشان می‌دهد شمار شاغلان ۱۵ سال به بالای کشور در تابستان امسال کمتر از ۲۳ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر بوده که نسبت به تابستان پارسال ۱۳۶ هزار و ۵۸۴ نفر کاهش داشته است.

آرشیو آمارهای این نهاد رسمی نشان می‌دهد که شمار شاغلان کشور در تابستان سال ۹۸ بیش از ۲۴ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر بود.

بدین ترتیب طی دو سال گذشته شمار شاغلان کشور در مجموع ۵.۲ درصد کاهش یافته است؛ یا به عبارتی دیگر ۱.۳ میلیون شغل در کشور از بین رفته است.

این میان حوزه خدمات بیشترین آسیب را در میان دیگر حوزه‌ها به خاطر کاهش شمار اشتغال داشته است.

پیش از همه‌گیری کرونا، ۱۲ میلیون و ۱۴۳ هزار نفر در حوزه خدمات مشغول کار بودند، اما تابستان امسال این رقم به ۱۱ میلیون و ۴۲۹ هزار نفر رسیده است.

دیگر بخش‌های اقتصادی کشور شامل بخش صنعت و کشاورزی نیز با معضل مشابه مواجه بوده است.

صرف نظر از همه‌گیری کرونا، بدتر شدن وضعیت اقتصاد کشور تحت تاثیر تحریم‌ها نیز می‌تواند عامل از بین رفتن شغل‌ها در کشور باشد؛ اگرچه هنوز مقامات ایران نسبت به سهم هر کدام از این موارد آمارهای مشخصی ارائه نداده‌اند.

اما از سویی در گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری در تابستان امسال ۹.۶ درصد ارزیابی شده است که کمتر از دو سال پیش است.

کارشناسان معتقدند علت امر این است که بخشی از افرادی جویای کار، از جستجوی شغل دست کشیده و به قشر غیرفعال جامعه تبدیل شده‌اند.

آذرماه پارسال مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد نرخ بیکاری نرخ واقعی بیکاری ۲۴ درصد بوده است که ۲.۵ برابر آمار اعلام شده توسط دولت است.

این مرکز در عین حال تایید کرده بود که خیل عظیمی از کسانی که دنبال شغل بودند، به خاطر عدم موفقیت در یافتن شغل، جستجوی کار را رها کرده‌اند.

در معادلات محاسبه نرخ بیکاری، افراد بیکارِ «در حال جستجوی کار» نیز لحاظ می‌شود و افرادی که در جستجوی کار نیستند در این آمار نمی‌آیند.

گزارش مرکز آمار نیز نشان می‌دهد نرخ مشارکت اقتصادی از حدود ۴۵ درصد در تابستان ۹۸ به ۴۱.۱ درصد سقوط کرده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید اگر آمار این افراد را به آمار افراد بیکار اضافه کنیم، نرخ واقعی بیکاری در ایران به ۲۴ درصد می‌رسد.

با استفاده از گزارش‌های مرکز آمار و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG