لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۶

اسرائيل می‌گوید ایران برای ترور تاجران اسرائيلی ساکن قبرس تلاش کرده است


سخنگوی نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائيل، می‌گوید گزارش‌های منتشر شده درباره تلاش برای ترور تدی ساگی، بازرگان سرشناس اسرائیلی، بخشی از «اقدامات تروریستی برنامه‌ریزی شده» دولت ایران برای هدف قرار دادن تاجران اسرائيلی ساکن قبرس بوده است.

متان سیدی گفته است برخی دیگر از بازرگانان اسرائیلی نیز مورد هدف بودند که نیروهای امنیتی اسرائیل در آخرین لحظه آنها را در جریان این طرح قرار داده و به سرعت از قبرس خارج شدند.

رسانه‌های قبرس جنوبی روز یکشنبه گزارش داده بودند که یک شهروند روسی آذربایجانی تبار که برای قتل «تدی ساگی»، میلیاردر و کارآفرین مشهور اسرائیلی وارد نیکوزیا، پایتخت قبرس شده بود، بازداشت شد و از خودرو اجاره‌ای وی تپانچه، صدا خفه کن و خشاب پر از گلوله کشف شده است.

در برخی گزارش‌ها آمده بود که احتمالا طرح قتل این بازرگان جنبه تجاری و اختلافات مالی با شرکای روسی داشته است، اما اسرائیل می‌گوید چندین بازرگان اسرائیلی مورد هدف این طرح تروریستی با سازماندهی ایران بودند.

آقای ساگی با دارایی ۵.۱ میلیارد دلاری، موسس شرکتهای پلی‌تک و سیف‌شارژ است.

پایگاه خبری «ویرتوآل آز» آذربایجان نیز نوشته است متهم، یک آذربایجانی تبار ۳۸ ساله شهروند روسیه بوده که از روسیه به ترکیه و از آنجا به قبرس پرواز کرده است. تاکنون نام این فرد در رسانه‌ها منتشر نشده است.

رسانه‌های قبرس روز یکشنبه گزارش داده بودند که فرد یاد شده ۲۷ سپتامبر، حدود یک هفته پیش زمانی که از قبرس شمالی وارد قبرس جنوبی می‌شد، بازداشت شده و به همراه تپانچه، یک صدا خفه کن نیز در خودرو وی کشف شده است.

بر اساس این گزارش‌ها، متهم از حدود ۲۰ روز پیش از بازداشت، چندین بار در مرز قبرس شمالی و جنوبی تردد داشته است.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، نیز درباره این حادثه گفته است: «تهدیدهای امنیتی وجود دارد و می‌بینید شین‌بت (دستگاه امنیت داخلی اسرائیل) و موساد و همه نیروهای امنیتی در حال کار روی آنها هستند».

روزنامه جروزالم پست اسرائیل نیز به نقل از بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، گزارش داده که این طرح، عمل «تجاوزکارانه» دیگری علیه اهداف اسرائیلی بوده است.

او گفته که ایران کماکان «به تهدیدات بین‌المللی و منطقه‌ای خود ادامه می‌دهد» و دولت اسرائيل خود را متعهد به «حفظ امنیت شهروندانش» می‌داند.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون واکنشی به این اتهامات مطرح شده نداشته‌اند.

XS
SM
MD
LG