لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

درخواست خروج باقر نمازی از ایران برای درمان بیماری قلبی


سیامک نمازی مهرماه سال ۱۳۹۴ بازداشت شد و پدرش، باقر نمازی، نیز که برای کمک به آزادی او به ایران رفته بود، یک سال بعد دستگیر شد.
سیامک نمازی مهرماه سال ۱۳۹۴ بازداشت شد و پدرش، باقر نمازی، نیز که برای کمک به آزادی او به ایران رفته بود، یک سال بعد دستگیر شد.

جرد گنسر، وکیل باقر نمازی، شهروند ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران، می‌گوید موکل ۸۵ ساله‌اش از نظر سلامتی در «وضعیت خطرناک» قرار دارد و متخصصان متعددی توصیه کرده‌اند که او باید برای درمان نارسایی عروقی از ایران خارج شود.

او روز دوشنبه، ۱۲ مهرماه در یک نشست خبری به همراه خانواده باقر و سیامک نمازی شرکت کرده بود، از جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواست که برای فراهم کردن شرایط خروج باقر نمازی از ایران تلاش کنند.

سیامک نمازی، بازرگان ۴۹ سالۀ ایرانی- آمریکایی روز ۲۲ مهر ۱۳۹۵ به اتهام «همکاری با حکومت آمریکا» بازداشت و زندانی شد و پدر ۸۵ ساله‌اش، باقر نمازی، نیز که برای رسیدگی به پرونده او به ایران رفته بود، یک سال بعد دستگیر شد . دادگاه انقلاب هر دوی آنها را به ده سال زندان محکوم کرده است. سیامک نمازی در حال حاضر در زندان به سر می‌برد و باقر نمازی، با وجود اینکه پرونده‌اش از سوی مقام‌های قضایی بسته شده است، اجازه خروج از کشور ندارد.

جرد گنسر با استناد به گفته‌های متخصصان پزشکی درباره وضعیت باقر نمازی توضیح داد که یکی از عروق اصلی که وظیفه رساندن خون به مغز را دارد، دچار انسداد ۹۵ تا ۹۷ درصدی شده است و باید در خارج از ایران روند درمان او پیگیری شود و فورا تحت عمل جراحی قرار گیرد.

او نحوه رفتار حکومت ایران با باقر نمازی را عامدانه و شوکه‌کننده توصیف کرد و گفت حکومت ایران تنها مسئول وضعیت کنونی باقر نمازی است.

باقر نمازی پیش از این کارمند سازمان یونیسف وابسته به سازمان ملل بوده است ولی وکیل خانواده نمازی می‌گوید شرکت بیمه‌ای که کارمندان سابق سازمان یونیسف را تحت پوشش قرار می‌دهد، از ارائه خدمات به این شهروند ایرانی-آمریکایی به بهانه تحریم‌های اعمال شده علیه ایران خودداری می‌کند.

در این نشست، بابک نمازی ، پسر باقر نمازی نیز وضعیت کنونی پدر و برادرش را «کابوس وصف‌ناپذیر» خواند و از مقام‌های سازمان ملل و دولت آمریکا خواست که برای رفع ممنوعیت سفر پدرش تلاش کنند.

در این نشست خبری همچنین به وضعیت سیامک نمازی اشاره شد و گفته شد که او «دچار افسردگی شدید شده و از مشکلات مزمن درد در شانه چپ، پای راست، گوش چپ و دندان رنج می‌برد».

در روزهای گذشته، سیامک نمازی نیز با ارسال یک فایل صوتی از درون زندان، بار دیگر از رئیس قوه قضائیه خواست که بدون تبعیض به پرونده‌اش رسیدگی شود.

سیامک نمازی که بیش از شش سال است که بدون مرخصی در زندان اوین به سر می‌برد، در این فایل صوتی گفته است که هر دو وکیل مدافع‌ و قاضی دادگاه تجدید نظرش فوت شده‌اند و «با اینکه مسئولان زندان حدود ۲۰ بار تایید کرده‌اند که کلیه شرایط مرخصی را دارم و ریاست زندان شخصا خواستار اعطای مرخصی به من شد ولی همچنان در اوین‌ هستم.»

این زندانی دو تابعیتی به مرخصی دیگر زندانیان اشاره کرده و گفته است که «به داعشی‌ها و تجزیه‌طلبان مرخصی می‌دهند ولی به من مرخصی نمی‌دهند. به بسیاری از دو تابعیتی‌های دیگر و افرادی با اتهامات شبیه به من بارها مرخصی دادند ولی من یک روز هم به مرخصی نرفتم.»

مقام‌های دولت آمریکا در طول سال‌های گذشته بارها درخواست آزادی سیامک نمازی را مطرح کرده‌اند.

علاوه بر این، بیش از صدوپنجاه تن از کارمندان سابق سازمان ملل، یونیسف، دانشگاهیان و اعضای جامعه مدنی روز ۲۲ مهر امسال از وضعیت باقر و سیامک نمازی در ایران ابراز نگرانی جدید کرده و خواستار آزادی فوری این دو نفر شدند.

مقام‌های حکومت ایران تاکنون به این درخواست‌ها توجهی نشان نداده است.

XS
SM
MD
LG