لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

رقابت‌ نفسگیر ایران، آمریکا و روسیه برای قهرمانی در کشتی آزاد جهان


کامران قاسم‌پور در نیمه نهایی مقابل جیدن کاکس دارنده مدال طلای جهان و برنز المپیک با سلاح زیرگیری، شگفتی‌ساز شده بود
کامران قاسم‌پور در نیمه نهایی مقابل جیدن کاکس دارنده مدال طلای جهان و برنز المپیک با سلاح زیرگیری، شگفتی‌ساز شده بود

در ادامه مسابقات جهانی کشتی آزاد که در نروژ برگزار می‌شود کامران قاسم‌پور با پیروزی بر نماینده روسیه، سومین مدال طلای ایران را به دست آورد.

قاسم‌پور در فینال ۹۲ کیلوگرم مقابل ماگومد کوربانف دارنده مدال طلای اروپا از روسیه به روی تشک رفت و با زیرگیری‌های بی‌نقص خود توانست به برتری ۸ بر ۴ برسد.

این کشتی‌گیر تکنیکی اهل مازندران ابتدا آندری ولاسوف اوکراینی را ۷ بر صفر مغلوب کرد و سپس ایراکلی متسیتوری از گرجستان را ۱۰ بر یک شکست داد.

قاسم‌پور در نیمه نهایی مقابل جیدن کاکس دارنده مدال طلای جهان و برنز المپیک با سلاح زیرگیری، شگفتی‌ساز شده بود. کاکس سابقه سه پیروزی را در برابر علیرضا کریمی دارد.

پیشتر حسن یزدانی در ۸۶ و امیرحسین زارع در ۱۲۵ کیلوگرم قهرمان شده بودند. قاسم‌پور به آنها پیوست و توانست پنجاهمین طلای جهانی تاریخ کشتی آزاد ایران را به گردن بیاویزد.

علیرضا سرلک در ۵۷ کیلو، امیرمحمد یزدانی در ۶۵ کیلو و محمد نخودی در ۷۹ کیلوگرم به مدال نقره دست یافتند.

سرلک در فینال مقابل توماس گیلمن از آمریکا شکست خورد اما پیش از این مبارزه در برابر جوزپه ره‌آ (اکوادور) آریان سیوترین (بلاروس) و سلیمان آتلی دارنده مدال‌های نقره و برنز جهان از ترکیه پیروز شده بود.

امیرمحمد یزدانی در فینال مقابل زاگیر شاخی‌یف از روسیه طی یک دقیقه و ۳۰ ثانیه و با فتیله‌ پیچ‌های متوالی مغلوب شد.

یزدانی برای راهیابی به فینال از سد گابریل یاناتچ (اتریش) سباستین ریورا (پرتوریکو) کریشتوف بینکوفسکی (لهستان) و علی‌بک عثمانف از قرقیزستان گذشته بود.

محمد نخودی برای کسب مدال طلای ۷۹ کیلوگرم مقابل جردن باروز ستاره کشتی آمریکا به روی تشک رفت اما مقهور تجربه حریف نامدارش شد و با نتیجه ۵ بر یک شکست خورد.

نخودی ۱۹ ساله که به تازگی قهرمان جوانان جهان شده، برای رسیدن به فینال مقابل آرون کانوا از ایتالیا، آرمان آواگیان از ارمنستان، سیف‌الدین آلکما (فرانسه) و نیکا کنچادزه (گرجستان) به برتری رسیده بود.

باروز با غلبه بر نخودی، سیزدهمین برد خود در برابر ایرانی‌ها را به دست آورد. او با ۶ طلای جهان و المپیک، تاکنون در برابر نمایندگان ایران شکست نخورده.

مجتبی گلیج در نیمه نهایی وزن ۹۷ کیلوگرم با شکست ۳-۲ در سه ثانیه‌ پایانی مقابل کایل اسنایدر از آمریکا راهی دیدار رده‌بندی شد.

گلیج که سه پیروزی در برابر اودیکادزه (گرجستان) رادو لتر (مولداوی) و علیشیر یرگالی (قزاقستان) به دست آورده، برای دستیابی به مدال برنز، یک مبارزه با برنده کشتی‌گیران مغولستان و مقدونیه خواهد داشت.

عرفان الهی در ۷۰ کیلوگرم در برابر موتویاما از ژاپن و نیکولای گرامز (مولداوی) پیروز شد اما با شکست مقابل احمدعلی‌یف از قرقیزستان به گروه بازنده‌ها رفت.

برنده دیدار آزادکاران صربستان و ارمنستان به مصاف الهی می‌رود. فرد پیروز هم برای کسب نشان برنز مقابل یوگنی شربائف از روسیه می‌ایستد.

یک روز مانده به پایان رقابت‌ها، شاگردان پژمان درستکار با ۱۴۱ امتیاز صدرنشینند. آمریکا ۱۴۰ امتیاز دارد و روسیه با ۱۳۳ امتیاز در جایگاه سوم است.

رقابت نزدیک و نفسگیر در دو وزن باقی مانده به نحوی است که احتمال تغییر رتبه‌ها برای هر سه تیم وجود دارد.

ایران که مانند آمریکا و روسیه جام قهرمانی را هدف گرفته، در روز آخر با کسب دو مدال برنز می‌تواند به این عنوان دست پیدا کند.

XS
SM
MD
LG