لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۸

آمریکا از مذاکرات عربستان با دولت جدید ایران استقبال کرد


رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، می‌گوید که بازگشت دوجانبه و کامل به برجام کمکی برای این تلاش‌های منطقه‌ای خواهد بود
رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، می‌گوید که بازگشت دوجانبه و کامل به برجام کمکی برای این تلاش‌های منطقه‌ای خواهد بود

ایالات متحده از مذاکرات بدون واسطه عربستان سعودی با دولت جدید ایران استقبال کرد و آن را عاملی برای تنش‌زدایی در منطقه دانست.

رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، روز دوشنبه ۱۲ مهر با انتشار توییتی از گفته‌های فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، در این‌باره استقبال کرد.

فیصل بن فرحان یک روز قبل از آن در نشستی خبری با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گزارش‌ها درباره آغاز مذاکرات میان ریاض و دولت جدید ایران را تایید کرده بود.

او اعلام کرد، نخستین دور این مذاکرات ماه گذشته برگزار شده است، رخدادی که در واقع ادامه سه دور مذاکره با دولت پیشین ایران محسوب می‌شود و هدف از آن تنش‌زدایی میان دو قدرت منطقه‌ای شیعه و سنی مذهب است.

مذاکرات میان ریاض با دولت حسن روحانی به میزبانی عراق انجام گرفته بود، اما وزیر خارجه عربستان در اظهارات روز یکشنبه خود مشخص نکرد که دور اول از مذاکرات با دولت ابراهیم رئیسی در کجا برگزار شده است.

رابرت مالی در واکنش به این اظهارات نوشت: «ما از اعلان عربستان سعودی مبنی بر گفت‌وگوهای بدون واسطه با دولت جدید جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنیم. امیدواریم این گفت‌وگوها به رفع تنش‌ها و برطرف شدن نگرانی‌های بلندمدت منطقه‌ای بینجامد.»

آقای مالی سپس با اشاره به مذاکرات غیرمستقیم ایالات متحده با ایران برای احیای توافق هسته‌ای، عنوان کرد: «بازگشت کامل و دوجانبه به برجام کمکی به این تلاش‌های منطقه‌ای خواهد بود.»

مذاکرات هسته‌ای وین از آخر خرداد سال جاری در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران متوقف شد و هنوز مشخص نیست که چه زمان از سرگرفته خواهد شد. ایالات متحده از تعلل ایران در این زمینه ابراز نارضایتی کرده و قدرت‌های اروپایی و روسیه نیز خواستار از سرگیری فوری مذاکرات شده‌اند.

گزارش‌های پیشین حاکی از نگرانی مقامات ایالات متحده از آن بود که طرف‌های ایرانی با خواسته‌های بیشتری به میز مذاکره بازگردند و آنها هشدار داده‌اند که در این صورت، مذاکرات موفق نخواهد بود.

با استفاده از شبکه اجتماعی توییتر و گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG