لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۱

روسای جمهوری آمریکا و چین درباره توافق تایوان گفت‌وگو کردند


شی جین پینگ و جو بایدن (عکس از آرشیو)
شی جین پینگ و جو بایدن (عکس از آرشیو)

جو بایدن٬ رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه اظهار داشت که با شی جین پینگ٬ رئیس جمهوری چین٬ در مورد تایوان گفت‌وگو کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا گفت٬ من با شی (جین پینگ) درباره تایوان صحبت کردم. ما موافقت کردیم که به «توافق تایوان» پایبند باشیم.

جو بایدن اضافه کرد٬ ما به وضوح اعلام کردیم که او نباید کاری غیر از پایبندی به این توافق انجام دهد.

به نظر می‌رسد اشاره جو بایدن به سیاست دیرینه دولت‌های آمریکا یعنی «خط مشی چین واحد» است که براساس آن واشنیگتن چین و نه تایوان را به رسمیت می‌شناسد. قانون «روابط با تایوان» نیز تاکید دارد که آمریکا تنها روابط دیپلماتیک با چین دارد و انتظار دارد که مساله تایوان از طریق مسالمت آمیز حل و فصل شود.

حزب کمونیست به رهبری مائو تسه تونگ در سال ۱۹۴۹ کومین تانگ (حزب ملی مردم)، متحد سابقش در جنگ علیه ژاپن در جنگ جهانی دوم و رقیب قسم خورده‌اش را شکست داد و قدرت را در چین به‌دست گرفت. نیروهای کومین تانگ مجبور شدند به جزیره تایوان عقب نشینی کنند. آنها در نهایت دولت تایوان را تشکیل دادند.

چین تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند که در صورت لزوم باید با زور تصرف شود. تایوان می‌گوید که یک کشور مستقل است و از آزادی‌ها و دموکراسی خود دفاع می‌کند و چین را مسئول تنش‌ها می‌داند.

در همین حال٬ تایوان هم روز سه‌شنبه اعلام کرد٬ طی چهار روز گذشته ۱۴۸ جنگنده چین در منطقه موسوم به حوزه شناسایی پدافند هوایی این کشور پرواز کرده‌اند. روز جمعه مصادف بود با روز ملی چین، بود.

آمریکا روز یکشنبه از چین خواست تا فعالیت‌های نظامی خود را در نزدیکی تایوان متوقف کند.

ند پرایس ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت: ایالات متحده بسیار نگران فعالیت‌های تحریک آمیز جمهوری خلق چین در نزدیکی تایوان است. چنین اقداماتی باعث بی‌ثباتی می‌شود، خطر محاسبات اشتباه راافزایش می‌دهد و صلح و ثبات منطقه را تضعیف می‌کند.

دولت تایوان هم روز شنبه ضمن اعتراض به اقدامات «قلدرمآبانه» چین٬ حکومت پکن را متهم کرد که «صلح و آرامش منطقه» را برهم می‌زند.

هفته گذشته نیز پس از آن که اعلام شد تایوان به معاهده تجاری ترانس‌پاسیفیک پیوسته است، ۲۴ جنگنده چینی وارد حریم هوایی این کشور شدند.

وزیر دفاع تایوان نیز روز چهارشنبه هشدار داد که تنش با چین در منطقه «تنگه تایوان» به بالاترین حد خود در ۴۰ سال گذشته رسید. او همچنین هشدار داد چین قادر خواهد بود که در ۲۰۲۵ به طور کامل تایوان را اشغال کند.

با استفاده از رویترز
XS
SM
MD
LG