لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

ادعای رئيس سازمان زندان‌ها در واکنش به ضرب و شتم زندانیان سیاسی در زندان تهران بزرگ


محمدمهدی حاجی‌محمدی، رئيس سازمان زندان‌های ایران، روز شنبه با تایید ضمنی خبر درگیری با زندانیان سیاسی در تیپ دو زندان تهران بزرگ آن را «غیر دقیق» خواند و مدعی شد که در بند این زندانیان زندانی دیگری «حضور ندارد».

روز گذشته خبرگزاری حقوق بشری هرانا گزارش داد که چند نفر از «زندانیان متهم به جرائم خشن» به زندانیان سیاسی حمله کرده و در جریان این درگیری چهار زندانی سیاسی آسیب دیده‌اند.

بر اساس این گزارش، شاپور احسانی‌راد، پویا قبادی، اسماعیل گرامی، اکبر باقری و اکبر فراجی، پنج زندانی هستند که «بدون اجرای اصل تفکیک جرائم در حال سپری کردن دوران محکومیت» در کنار زندانیان «متهم به جرائم خشن» هستند و پس از ضرب و شتم به بهداری زندان منتقل شده‌اند.

با این همه رئيس سازمان‌های زندان‌های ایران روز شنبه در یک توییت مدعی شده است که در بند «زندانیان امنیتی»، «بیش از ۵۰ درصد ظرفیت خالی [است] و زندانی دیگری حضور ندارد».

مقام‌های حکومت ایران به طور معمول از عبارت «زندانیان امنیتی» به جای عبارت زندانی سیاسی استفاده می‌کنند و اتهام افراد بازداشت‌شده را امنیتی می‌دانند.

پروین محمدی، فعال کارگری که سابقه زندان دارد، در گزارشی که در چند توییت منتشر کرده نوشته است که در جریان این درگیری به زندانیان سیاسی با «چاقو و قمه» حمله شده است و این افراد «تهدید به مرگ» شده‌اند.

در زندان‌های ایران با وجود ابلاغ آیین‌نامه قوه قضاییه، به طور معمول تفکیک زندانیان اجرا نمی‌شود و نگهداری از زندانیان سیاسی با سایر زندانیان به ویژه زندانیان متهم به جرائم خشن ادامه دارد و مقام‌های امنیتی و قضایی از این ابزار برای فشار بر زندانیان سیاسی استفاده می‌کنند.

اغلب زندانیان سیاسی تیپ دو زندان تهران بزرگ تا مهرماه سال گذشته در تیپ ۵ این زندان به سر می‌بردند ولی از آن تاریخ با تصمیم مقام‌های زندان به تیپ دو منتقل شدند.

پس از این تصميم زندانیان سیاسی با اشاره به این که تیپ دو زندان تهران بزرگ «پیش از این محل نگهداری زندانیان معتاد به مواد مخدر بوده»، به این تصميم و همچنین نبود امكانات بهداشتی در این بند اعتراض کردند، ولی این اعتراض با بی‌توجهی مقام‌های زندان مواجه شد.

درگیری در زندان در برخی موارد منجر به قتل زندانیان سیاسی نیز شده است. از جمله این موارد می‌توان به پرونده علیرضا شیرمحمدعلی اشاره کرد.

علیرضا شیرمحمدعلی معترضی بود که در اعتراض‌های مرداد ۹۷ بازداشت و به هشت سال حبس محکوم شد، اما خرداد ۹۸ مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی اعلام کردند وی توسط دو زندانی دیگر در شامگاه دوشنبه ۲۰ خرداد در زندان فشافویه کشته شده است.

مقام‌های قضایی و امنیتی درگیری در زندان را تایید کردند و پس از آن پرونده‌ای برای قتل علیرضا شیرمحمدعلی تشکیل شد که دو متهم داشت و در پی رسیدگی به آن، شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران، در اواخر تیرماه ۹۸ متهم ردیف اول را به قصاص نفس و متهم ردیف دوم را به ۲۵ سال حبس محکوم کرد.

XS
SM
MD
LG