لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۱

نقدینگی در ایران به مرز ۴ هزار تریلیون تومان رسید


نمایی از بانک مرکزی ایران
نمایی از بانک مرکزی ایران

تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد، نقدینگی در مرداد ماه امسال به سه هزار و ۹۲۱ تریلیون تومان رسیده که نسبت به مرداد پارسال بیش از ۳۹ درصد رشد داشته است.

نقدینگی مهم‌ترین عامل تورم است و کارشناسان طی سال‌های گذشته بارها هشدار داده‌اند که دولت برای جبران کسری بودجه از بانک مرکزی به عنوان «ماشین چاپ پول» استفاده کرده به طوری که حجم نقدینگی طی ۸ سال دولت حسن روحانی ۸ برابر شده است.

بر اساس ارزیابی صندوق بین‌المللی پول، ایران در سال ۹۹ پس از ونزوئلا، زیمبابوه، سودان، سورینام و لبنان بیشترین نرخ تورم را در جهان داشته است و امسال هم وضعیت کشور بدتر خواهد شد.

مرکز آمار ایران نیز گزارش داده است که نرخ تورم در شهریورماه امسال به نزدیک ۴۶ درصد رسیده است.

آمارهای بانک مرکزی که روز شنبه ۱۷ مهرماه در سایت آن منتشر شده، همچنین نشان می‌دهد بدهی دولت به بانک‌ها، خصوصا بانک مرکزی به شدت افزایش یافته است.

بدهی بخش دولتی به بانک‌ها در مرداد امسال نسبت به مرداد پارسال ۳۵ درصد افزایش یافته و تا بیش از ۶۵۵ هزار میلیارد تومان اوج گرفته است. از این رقم، ۲۰۱ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بانک مرکزی است که رشدی ۵۰ درصدی نسبت به مرداد پارسال نشان می‌دهد.

بدهی دولت به سیستم بانکی ایران طی هشت سال گذشته بیش از ۶.۵ برابر شده است.

ارقام یاد شده تنها بدهی دولت به سیستم بانکی کشور است و هنوز آمار رسمی درباره کل بدهی دولت به نهادها و بخش‌های دیگر منتشر نشده است.

صندوق بین‌المللی پول برآورد کرده است که کل بدهی خالص دولت ایران در سال گذشته خورشیدی به ۲۲۷ میلیارد دلار رسید که معادل نزدیک ۳۶ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران است. این رقم بر اساس نرخ ارز آزاد حدود ۵ برابر بودجه دولت در سال جاری و بر اساس نرخ ارز دولتی، ۳۲ برابر بودجه عمومی دولت است.

دولت تاکنون اعلام نکرده چنین حجمی از بدهی را چگونه می‌خواهد تسویه کند.

آمارهای بانک مرکزی همچنین نشان می‌دهد که بدهی خارجی ایران در مرداد سال جاری ۸ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار بوده که ۲.۵ میلیارد دلار آن باید در کوتاه مدت تسویه شود و بقیه میان‌مدت و بلند مدت است. بدهی خارجی ایران طی یک سال گذشته مقدار اندکی کاهش یافته است.

با استفاده از گزارش‌های بانک مرکزی، مرکز آمار، صندوق بین‌المللی پول و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG