لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۷

گزارش میدانی از «بی‌اعتنایی» بازار لوازم خانگی به دستور ممنوعیت خامنه‌ای


حدود دو هفته پس از دستور رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر منع واردات لوازم خانگی کره‌ای، گزارش‌ رسانه‌های داخل ایران نشان می‌دهد که در اکثر مغازه‌ها کماکان لوازم خانگی کره‌ای فروخته می‌شود و « برخی مغازه‌ها اصلا جنس ایرانی ندارند».

خبرگزاری ایسنا در گزارشی درباره وضعیت خرید و فروش لوازم خانگی در بازار تهران، نوشته است لوازم خانگی خارجی قاچاق که در بازار تهران فروخته می‌شود، گارانتی‌های متنوعی از جمله ۱۰ سال ضمانت موتور و بیمه ۵ ساله برای دزدی دارند. قیمت‌های این لوازم اما اکنون افزایش بیشتری پیدا کرده و برخی یخچال‌ها حتی تا ۱۴۰ میلیون تومان هم عرضه می‌شود.

شرکت‌های ال‌جی و سامسونگ کره جنوبی، دو برند معروف کره‌ای، بعد از تحریم‌های آمریکا روابط تجاری‌ خود را با ایران قطع کرده و از سال ۹۷ از ارسال قطعات و مواد اولیه به تولیدکنندگان ایرانی خودداری کردند و از آن زمان، قاچاقچیان به قاچاق گسترده محصولات لوازم خانگی به ایران روی آورده‌اند.

روز هفتم مهرماه امسال رسانه‌ها گزارش دادند که رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به وزیران صمت و اقتصاد دستور داد که از واردات هرگونه لوازم خانگی کره‌ای به کشور جلوگیری شود.

این دستور به خواست علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، صادر شد. او در نامه‌ای که تصویر آن در شبکه‌های اجتماعی نیز منتشر شده، به ابراهیم رئیسی نوشته است که «واردات این محصولات باعث شکستن کمر تولیدکنندگان می‌شود و باید جلوی آن گرفته شود».

خبرگزاری ایسنا در گزارش خود به قیمت برخی محصولات هم اشاره کرده و نوشته است که «میانگین قیمت یخچال فریزر ساید بای ساید ایرانی ۳۰ میلیون و خارجی حدود ۵۰ میلیون تومان است».

بر اساس این گزارش، «میانگین قیمت ماشین لباسشویی ایرانی حدود ۹ میلیون و خارجی حدود ۱۱ میلیون تومان است» و کاهش قیمت محصولات خارجی می‌تواند باعث افزایش قاچاق آن شود.

بازار قاچاق لوازم خانگی خارجی در ایران گسترده است. آذرماه سال گذشته، محمدرضا شهیدی، دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران از گردش مالی «شش میلیارد دلاری» قاچاق لوازم خانگی در کشور خبر داد.

رضا فاطمی‌امین، وزير صنعت، معدن و تجارت ایران، دو روز پیش وعده داد که در دو ماه آینده روند مبارزه با قاچاق لوازم خانگی تسريع می‌شود و «زمان‌بندی مبارزه با قاچاق لوازم خانگی تا پایان پاییز تعیین شده است».

او همچنین با وجود کم رونق بودن بازار مصرف لوازم خانگی در ایران، وعده داده است که تا سال آینده، «شاهد رشد ۵۰ درصدی صادرات نسبت به واردات باشیم».

بحث درباره واردات و خرید و فروش لوازم خانگی خارجی و ایرانی در حالی به اوج رسیده است که گزارش نهادهای صنفی نشان می‌دهد که «بیش از ۶۰ درصد» مردم ایران به خرید وسایل دست دوم خانگی روی آورده‌اند و کاهش قدرت خرید مردم موجب ریزش ۵۰ درصدی فروش لوازم خانگی نسبت به پارسال شده است.

XS
SM
MD
LG