لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۰

عفو بین‌الملل خواستار تحقیق درباره «ناپدیدسازی قهری و مرگ مشکوک» شاهین ناصری شد


شاهین ناصری
شاهین ناصری

عفو بین‌الملل از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواست که فورا درباره «علل و شرایط پیرامون ناپدیدسازی قهری و مرگ مشکوک» حین بازداشت شاهین ناصری تحقیقات موثر، کامل، مستقل و بی‌طرفانه انجام دهند.

همزمان سخنگوی قوه قضائیه مدعی شده است که مرگ آقای ناصری به دلیل «مسمویت دارویی» بوده است.

عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه ۲۰ مهر با انتشار بیانیه‌ای، پرونده شاهین ناصری را تازه‌ترین قربانی «ناپدیدسازی قهری و مرگ مشکوک در حین بازداشت» دانسته که به گفته آن، بار دیگر «پیامدهای مرگبار بحران مصونیت سازمان‌یافته ناقضان حق حیات و مرتکبان جنایات بین‌المللی از مجازات در ایران را برجسته می‌کند».

شاهین ناصری کارشناس بازرگانی و زندانی غیرسیاسی در زندان بزرگ تهران بود که شهریور پارسال شهادت داده بود در زمان حضور در اداره آگاهی شیراز «شاهد عینی شکنجه‌های قرون وسطایی» بر نوید افکاری بوده است.

نوید افکاری عضو پیشین تیم کشتی ایران بود که در جریان اعتراضات مرداد ۹۷ در شیراز بازداشت و به «محاربه و قتل کارمند یک نهاد امنیتی» متهم شد و با وجود ابهامات فراوانی که از سوی وکلایش اعلام شد، ۲۲ شهریور پارسال اعدام و شبانه دفن شد.

عفو بین‌الملل با استناد به گزارش «سازمان حقوق بشر ایران» اعلام کرده که شاهین ناصری «در حدود تاریخ ۲۱ شهریور امسال از بند عمومی زندان تهران بزرگ به مکانی نامعلوم منتقل شد و ۹ روز بعد، یعنی در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۴۰۰، بستگان وی از طریق زندانیان دیگر از مرگ او مطلع شدند».

این سازمان حقوق بشری با اشاره به انتقال شاهین ناصری به یک مکان نامعلوم، تاکید کرده که مقامات جمهوری اسلامی «سرنوشت و محل نگهداری وی را از خانواده‌اش پنهان کردند و بدین ترتیب مرتکب جرم بین‌المللی ناپدیدسازی قهری علیه شاهین ناصری و خانواده وی شدند».

عفو بین‌الملل با بیان اسناد و شواهد منجر به مرگ آقای ناصری در حین بازداشت و وعده قوه قضائیه جمهوری اسلامی برای رسیدگی به این پرونده، گفته که اطلاعیه دستگاه قضایی ایران با هدف «انسانیت‌زدایی و انحراف توجه نسبت به موارد نقض حقوق بشری که احتمال دارد در مرگ شاهین ناصری موثر بوده باشند» صادر شده است.

این نهاد از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته است که با توجه به «بحران مصونیت سازمان‌یافته در ایران و شدت و ابعاد جرایم صورت گرفته»، یک سازوکار تحقیقاتی و پاسخگویی برای جمع‌آوری، نگهداری و تجزیه و تحلیل شواهد و اسناد مرتبط با جدی‌ترین جنایات بین‌المللی صورت گرفته در ایران ایجاد کند و بدین ترتیب زمینه برگزاری محاکمه‌های کیفری عادلانه را فراهم سازد.

یک روز پس از بیانیه عفو بین‌الملل، ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضائیه، در نشست خبری هفتگی خود بدون ذکر هیچ جزئیاتی گفت: «پزشکی قانونی علت مرگ شاهین ناصری را مسمومیت دارویی اعلام کرده است».

شاهین ناصری در آخرین پیام صوتی خود از داخل زندان که به‌‌طور اختصاصی به‌دست رادیو فردا رسید و منتشر شد، گفته بود که «شاهد عینی شکنجه‌های قرون وسطایی» بر نوید افکاری بوده و تاکید کرده بود که «به‌دلیل نفرت‌پراکنی و اتهام‌زنی‌های بی‌پایه و اساس به شهروندان ایران و نقض ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی» از سوی جمهوری اسلامی، از این رژیم «اعلام انزجار» می‌کند و «خواستار باطل شدن تابعیت خود از این رژیم» است.

بسیاری از فعالان مدنی و حقوق بشری مرگ ناگهانی آقای ناصری در زندان را «مشکوک» می‌دانند و برادرش به‌‌نقل از دوستان این زندانی گفته است که او روز «سی‌ام شهریورماه در سلول انفرادی کشته شده است».

مسئولیت حفظ سلامت و جان زندانیان، چه سیاسی و چه غیرسیاسی، در زندان بر عهده مسئولان زندان است.

بر اساس بیانیه عفو بین‌الملل و گزارش‌های رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG