لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

آذربایجان ایران و ارمنستان را به تبانی در قاچاق مواد مخدر متهم کرد


رئیس‌جمهور آذربایجان روز جمعه ۲۳ مهرماه جمهوری اسلامی و ارمنستان را به تبانی و همدستی برای قاچاق مواد مخدر از اراضی اشغال شده این کشور طی سه دهه گذشته متهم کرد.

تهران اما با «ساختگی» خواندن این اتهام، تاکید کرد که به جای خود پاسخ مقتضی خواهد داد.

الهام علی‌یف طی یک سخنرانی در اجلاس سران شواری کشورهای مستقل همسود (مشترک‌المنافع) که همتای ارمنی وی نیز در آن حضور داشت، مدعی شد طی سه دهه گذشته ارمنستان و ایران با همدستی همدیگر از مناطق اشغال شده آذربایجان برای قاچاق مواد مخدر به اروپا استفاده کرده‌اند.

وی گفت آذربایجان در جنگ ۴۴ روزه پارسال ۱۳۰ کیلومتر از مرزهای مشترک اراضی اشغال شده با ایران را آزاد کرد و جلو قاچاق مواد مخدر از این مناطق، خصوصا منطقه جبرائیل، گرفته شد.

آقای علی‌یف در ادامه گفت از آن زمان، ایران قاچاق مواد مخدر از دیگر مناطق مرزی آذربایجان را شدت بخشیده و طی این دوره، میزان کشف هروئین ارسالی از ایران به مقصد اروپا دو برابر شده است.

طی ماه‌های گذشته رسانه‌های آذربایجان به دفعات از کشف محموله‌های بزرگ هروئین ارسالی از ایران به اروپا، خصوصا اوکراین خبر داده‌اند.

وی گفت دولت آذربایجان طی دهه‌های گذشته همواره نسبت به قاچاق مواد مخدر و آموزش گروه‌های تروریستی در اراضی اشغال شده‌اش هشدار داده بود، اما اکنون شواهد و ثبوت کافی از این موضوع در دست است.

در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور آذربایجان، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت‌ امور خارجه آن را «تعجب‌برانگیز» خواند و تکذیب کرد.

وی با «ساختگی» خواندن این اظهارات گفت: «تعمدی برای طرح اظهارات رسانه‌ای بی‌مبنا از سوی باکو وجود دارد که البته در جای خود پاسخ مقتضی داده خواهد شد».

طی هفته‌های گذشته روابط تهران و باکو تنش‌آلود شده و ایران جمهوری آذربایجان را به طیفی از مسائل از جمله «ایجاد مانع برای صادرات کالا به ارمنستان، تلاش برای تغییر مرزهای ارمنستان و ایران، آوردن اسرائیل به مرزهای ایران و اسکان دادن گروه‌های تروریستی تکفیری در مناطق آزاد شده قره‌باغ کوهستانی» متهم کرده؛ موضوعاتی که آذربایجان آنها را «افترا» نامیده و به شدت تکذیب کرده است.

آقای علی‌یف در بخش دیگری از سخنان خود گفت که ارمنستان بعد از اشغال اراضی آذربایجان، ساختمان‌ها و زیرساخت‌های موجود در آنجا را تخریب کرده و به ایران فروخته است. وی گفت به غیر از این، درختان ۶۰ هزار هکتار از اراضی جنگلی قره‌باغ کوهستانی بریده شده و به ارمنستان و ایران ارسال شده است.

وی همچنین ارمنستان را متهم به استخراج منابع معدنی قره‌باغ و از بین بردن محیط زیست این منطقه کرد.

در جریان جنگ ۴۴ روزه پاییز پارسال، جمهوری آذربایجان مناطق اشغال شده توسط ارتش ارمنستان طی نزدیک به سه دهه گذشته را آزاد کرد، اما نظارت بر منطقه خان‌کندی که اکثریت ساکنان آن ارمنی‌تبار هستند، به همراه جاده لاچین برای اتصال خان‌کندی به ارمنستان، برای پنج سال به نیروهای نظامی روسیه محول شد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایرنا، بخش آذربایجانی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG