لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

عضو کمیسیون انرژی مجلس: خاموشی برق حداقل تا ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت


رئیس کمیته نیرو در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی می‌گوید با توجه به شرایط کنونی حداقل تا سال ۱۴۰۲ نمی‌توان ۱۲هزار مگاوات کمبود برق کشور را جبران کرد و بنابراین خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده ادامه خواهد داشت.

پرویز محمدنژاد قاضی محله در واکنش به ادعای اخیر مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، درباره کمبود ۱۱ هزار مگاواتی برق و برنامه‌ریزی دولت برای جبران آن گفت: «ابتدا باید بگویم این کمبود ۱۲ هزار مگاوات است نه ۱۱ هزار مگاوات، دوم اینکه اگرچه رئیس سازمان برنامه بودجه گفته است که طی یک برنامه‌ریزی، درصدد افزایش تولید برق بین ۲۰ تا ۳۰ هزار مگاوات هستند، اما این عدد بزرگی است که جبرانش در این بازه زمانی امکان‌پذیر نیست چرا که مجموعه نیروگاهی که می‌توان تا پایان سال وارد مدار کرد نهایتا ۳ هزار مگاوات است.»

وی افزود: «بنابراین حتی درصورت بسیج کردن تمام امکانات مالی با ۱۲ هزار مگاوات فاصله بسیاری خواهیم داشت؛ لذا آقای میرکاظمی باید در این اظهارنظر تجدیدنظر کند.»

ایران از بهار امسال دچار کسری شدید برق شده و به رغم آغاز پاییز و کاهش مصرف داخلی، هنوز هم کسری برق ادامه دارد.

بر اساس آخرین گزارش وزارت نیرو که هفته پیش منتشر شد، در نیمه ابتدایی سال جاری خورشیدی تنها ۴۲۱ مگاوات نیروگاه جدید راه‌اندازی شده، در حالی که ایران سالانه نیاز به راه‌اندازی حدود ۵ هزار مگاوات نیروگاه‌های برقی جدید برای پاسخ دادن به رشد سالانه مصرف برق کشور دارد.

برای سال جاری نیز راه‌اندازی ۲۷۶۹ مگاوات نیروگاه جدید برنامه‌ریزی شده که تنها ۱۵ درصد آن در نیمه اول سال محقق شده است.

پارسال هم قرار بود ۴۸۰۰ مگاوات نیروگاه جدیدراه‌اندازی شود که تنها ۳۹ درصد آن محقق شد.

این نماینده مجلس درباره ادعای آقای میرکاظمی مبنی بر برنامه‌ریزی دولت برای ساخت ۲۰ تا ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید گفت: «از بین بردن این تراز منفی طی یک تا دو سال آینده امکان‌پذیر نیست، چرا که ساخت یک نیروگاه هزار مگاواتی بیش از ۴ سال به طول خواهد کشید.»

وی همچنین گفت با توجه به اینکه در زمستان گاز کافی برای راه‌اندازی نیروگاه‌ها نداریم، آن‌ها تعطیل خواهند شد و در زمستان هم خاموشی‌ها را تجربه می‌کنیم.

قبلا جواد اوجی وزیر نفت ایران گفته بود زمستان امسال کشور با ۲۰۰ میلیون متر مکعب در روز کسری گاز مواجه است. متوسط تولید روزانه گاز ایران در سال گذشته خورشیدی حدود ۶۹۰ میلیون متر مکعب بود و بنابر گفته آقای اوجی انتظار نمی‌رود تولید گاز ایران در سال جاری افزایش یابد.

ایران پارسال برای جبران کسری گاز، شش میلیارد لیتر مازوت و ۱۱ میلیارد لیتر گازوئیل در نیروگاه‌های برقی سوزانده بود که باعث آلودگی شدید هوای کلانشهرهای کشور شده بود.

با استفاده از گزارش‌های خانه ملت، وزارت نیرو و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG