لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

مذاكرات مرتبط با احیای برجام «از ۲۹ مهر در بروکسل از سر گرفته می‌شود»


آخرین دور مذاکرات برجام روز ۳۰ خرداد در وین برگزار شد.
آخرین دور مذاکرات برجام روز ۳۰ خرداد در وین برگزار شد.

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی می‌گوید وزیر خارجه ایران در نشست غیرعلنی روز یکشنبه ۲۵ مهر در مجلس، گفته است که مذاکرات مرتبط با احیای برجام «از روز پنج‌شنبه [۲۹ مهر] در بروکسل آغاز خواهد شد».

احمد علیرضابیگی همچنین از قول حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، اضافه کرده است که «مذاکرات مسیر جداگانه ایران از توسعه کشور و معیشت مردم دنبال خواهد کرد و به هیچ وجه معیشت مردم تحت تأثیر مذاکرات قرار نخواهد گرفت».

بهروز محبی نجم‌آبادی، نماینده سبزوار، نیز روز یکشنبه در توئیتی نوشت که دولت رئيسی با ابزار «قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها» که توسط مجلس تصویب شده، «مذاکرات را هفته جاری آغاز خواهد کرد».

اشاره او به قانون «اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها» است بر اساس آن باید با توجه به عدم لغو تحریم‌ها علیه ایران، اجرای نظارت‌های فراپادمانی در کشور متوقف شود.

کانال تلگرامی آخرين خبر نیز به نقل از سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران نوشته است که سفر علی باقری، معاون سیاسی وزیرخارجه ایران، به بروکسل « با هدف ادامه گفت‌وگوها» با انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد.

آقای مورا که هماهنگ کننده مذاکرات احیای برجام در وین است، روز پنج‌شنبه به تهران رفت و با علی باقری دیدار کرد. نشریه پولیتیکو روز یکشنبه ۲۵ مهرماه به نقل از مقام‌های اروپایی نوشت که او نتوانسته است مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی را به بازگشت به مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام متعهد کند.

روز یکشنبه همچنین علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس، با اشاره به حضور وزیر خارجه ایران در نشست غیرعلنی مجلس برای پاسخ‌گویی به پرسش‌های نمایندگان دربارهٔ ادامه مذاکرات احیای برجام گزارشی از اظهارات وی داد.

بنابر این گزارش، حسین امیرعبداللهیان گفته است که پیش‌شرط مذاکرات برای احیای برجام، «حسن نیت و اقدام جدی آمریکا قبل از مذاکره» است و تهران مذاکره را از «زمان خروج ترامپ از برجام دنبال می‌کند و نه موارد دیگر».

نمایندگان حاضر در جلسه روز یکشنبه توضیح بیشتری در مورد «حسن نیت و اقدام جدی آمریکا قبل از مذاکره» ندادند.

اخیراً اما حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، گفته بود که آمریکا برای نشان دادن «حسن نیت» خود در مذاکرات، ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران را آزاد کند؛ موضوعی که با استقبال اعضای غربی برجام و آمریکا مواجه نشد و آلمان خواستار بازگشت بدون شرط ایران به مذاکرات شد.

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه ایران، پس از او گفت موضوعی که حسین امیرعبداللهیان طرح کرد «پیغامی برای آمریکایی‌ها نبود» و بحث این بوده که «آمریکا باید نشان دهد که در روش و اقدام تغییر کرده است».

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین به دنبال پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری به درخواست تهران متوقف شد و تاکنون زمانی برای از سرگیری آن مشخص نشده بود.

آخرین دور مذاکرات برجام روز ۳۰ خرداد انجام شد و از آن تاریخ اعضای اروپایی این توافق، شامل بریتانیا، فرانسه و آلمان، همراه با آمریکا که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ از برجام خارج شد، همواره هشدار داده‌اند که زمان برای از سرگیری مذاکرات رو به اتمام است و آن‌ها نمی‌توانند تا ابد منتظر ایران بمانند.

خودداری چندین‌ماهه ایران از بازگشت به میز مذاکرات در حالی بوده است که فعالیت‌های هسته‌ای تهران سرعت بیشتری گرفته و براساس گزارش خردادماه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۶ برابر سقف مجاز در توافق بین تهران و قدرت‌های جهانی رسیده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز روز ۱۷ مهر گفت که ذخایر اورانیوم با غنای ۲۰ درصد ایران از ۱۲۰ کیلوگرم عبور کرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فارس، توئیتر و رادیوفردا/پ.پ/ک.ر
XS
SM
MD
LG