لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۴

خطیب‌زاده: مقامات جمهوری آذربایجان عنان کلام را داشته باشند


سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، طرح اتهام قاچاق مواد مخدر با مشارکت ایران و ارمنستان که از سوی رئيس‌جمهور آذربایجان مطرح شده را «دام پهن» شده از سوی «طرف‌های ثالث» توصيف کرده و گفت: «به مقامات آذربایجان توصیه می‌کنیم که عنان کلام را داشته باشند».

او که روز دوشنبه، ۲۶ مهرماه در نشست خبری هفتگی، به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌داد، گفت مقام‌های دولت جمهوری آذربایجان از «کانال‌های دیپلماسی پیام‌های خوب، سازنده و با نگاه برادرانه‌ای» فرستاده‌اند و نباید اجازه دهند «دست‌های مصنوعی» این روابط را خدشه‌دار کنند.

در هفته‌های اخیر، مقام‌های حکومت ایران بارها دولت جمهوری آذربایجان را متهم به اجازه دادن به نفوذ اسرائيل به منطقه کرده‌اند. الهام علی‌یف، رئيس جمهور آذربایجان، با رد این اتهام گفته است که در طول سی سال گذشته ایران و ارمنستان در ارسال مواد مخدر به اروپا از طريق مناطق اشغال‌شده آذربایجان همدست بوده‌اند.

او تاکید کرده است که پس از آزادسازی این مناطق توسط جمهوری آذربایجان، ایران قاچاق مواد مخدر از دیگر مناطق مرزی جمهوری آذربایجان را «شدت بخشیده» و طی این دوره، میزان کشف هروئین ارسالی از ایران به مقصد اروپا دو برابر شده و علاوه بر بحث تجارت مواد مخدر، در این مناطق «گروه‌های تروریستی» نیز آموزش می‌دیدند و «شواهد و ثبوت کافی» در این زمینه وجود دارد.

پیش‌تر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، گفته بود که سخنان رئيس جمهور آذربایجان در این زمینه «اتهام‌زنی» و «دام‌سازی پرهزینه شیطان» است.

واکنش به سخنان علی‌یف دربارۀ نقش تهران در قاچاق مواد مخدر
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:27 0:00

در جریان جنگ ۴۴ روزه پاییز پارسال بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به بازپس‌گیری برخی از مناطق از سوی جمهوری آذربایجان شد، کنترل ۱۳۰ کیلومتر از بخش مرزی مشترک با ایران نیز دوباره به جمهوری آذربایجان تعلق گرفت.

کل حاکمیت پیگیر سند همکاری با چین است

سعید خطیب‌زاده در نشست روز دوشنبه همچنین گفت که سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین «در کل حاکمیت در حال پیگیری است» و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران «موارد لازم با نگاهی جدید» را برای دستگاه‌های مرتبط ارسال کرده است.

بحث امضای سند همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین از بهمن سال ۹۴ مورد تاکید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی قرار گرفت و علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس ایران هم نماینده او برای نهایی کردن این سند بود و ماموریت او هفته گذشته به پایان رسید.

سند همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین روز هفتم اسفند امسال با امضای وزیران خارجه دو کشور رسید ولی تاکنون متن کامل آن منتشر نشده است.

سال گذشته، علاوه بر اعتراض‌هایی که از جانب فیلمسازان و فعالان مدنی و سیاسی به امضای این سند مطرح شده، برخی از شهروندان در چند شهر از جمله اصفهان، تهران و کرج تجمعات اعتراضی محدودی برگزار کردند و با شعارهایی چون «مرگ بر وطن‌فروش» و «ایران فروشی نیست» مخالفت خود را با امضای این سند مطرح کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG