لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

بورل تاريخ اعلام شده برای مذاکرات مرتبط با احیای برجام را تأیید نکرد 


جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید برگزاری جلسه روز ۲۹ مهرماه بین هیات ایرانی و اتحادیه اروپا برای مذاکره درباره مسائل مرتبط با برجام «هنوز تایید نشده است».

نبیله ماسرالی، سخنگوی جوزپ بورل، روز دوشنبه ۲۶ مهر در پاسخ به پرسش خبرنگار رادیو فردا در این مورد گفت که «احتمال دیدار دو جانبه در بروکسل با ایران در سفر اخیر انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به تهران مورد بحث قرار گرفته است».

او افزود: «در این مرحله نمی‌توانیم تأیید کنیم که آیا چنین جلسه‌ای برگزار می‌شود و چه زمانی خواهد بود. هدف، از سرگیری مذاکرات در وین در اسرع وقت است».

این در حالی است که قبلا احمد علیرضابیگی نماینده مجلس ایران به نقل از حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در جلسه غیرعلنی مجلس گفته بود که مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا برای زمینه‌سازی بازگشت ایران به مذاکرات احیای برجام در وین «۲۹ مهرماه در بروکسل» انجام می‌شود.

در همین زمینه، آقای بورل نیز بعد از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در روز دوشنبه گفت هیچ برنامه مشخصی درباره هرگونه مذاکرات اضافی با ایران خارج از چهارچوب مذاکرات وین وجود ندارد.

او تصریح کرد مذاکرات برجامی با ایران در وین انجام خواهد شد و مذاکراتی بین اتحادیه اروپا و دیپلمات‌های ایرانی در بروکسل برای روز پنج‌شنبه در نظر گرفته نشده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه اظهار آمادگی کرد که درباره شبهات ایران پیرامون مذاکرات وین به هر طریق ممکن روشن‌سازی کند.

ایران و کشورهای عضو برجام تاکنون شش دور گفت‌وگو برای احیای توافق هسته‌ای سال ۹۴ برگزار کرده‌اند که آمریکا غیرمستقیم در آن شرکت داشته است ولی به نتایج مشخصی که مورد توافق طرف‌ها قرار بگیرد، نرسیده است.

پیش‌ شرط تازه تهران برای مذاکرات برجام
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:56 0:00

مذاکرات احیای برجام در ماه‌های اخیر به درخواست حکومت ایران متوقف مانده و هنوز مقام‌های دولت رئيسی تاریخی برای بازگشت به مذاکرات تعیین نکرده‌اند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه با اشاره به بحث‌های مطرح درباره مذاکرات بروکسل گفت: «چالش‌ها و موانعی که باعث شد شش دور مذاکرات وین به نتیجه نرسید در این گفت‌وگوها مورد مذاکره قرار می‌گیرد».

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام در وین است، روز پنج‌شنبه به تهران رفت و با علی باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران دیدار کرد.

نشریه پولیتیکو ۲۵ مهرماه به نقل از مقام‌های اروپایی نوشت که او نتوانسته است مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی را به بازگشت به مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام متعهد کند.

XS
SM
MD
LG