لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۸

ترکیه سفرای ۱۰ کشور غربی را به‌خاطر درخواست آزادی یک فعال مدنی احضار کرد


تصویری از بازرگان خَیر و فعال مدنی
تصویری از بازرگان خَیر و فعال مدنی

خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه روز سه‌شنبه ۲۷ مهر گزارش داد که وزارت خارجه این کشور سفرای ۱۰ کشور، از جمله ایالات متحده، آلمان و فرانسه را به خاطر درخواست آزادی عثمان کاوالا احضار کرد.

شماری از سفارتخانه‌ها در ترکیه روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای خواستار حل و فصل عادلانه و سریع پرونده آقای کاوالا و آزادی او شده بودند. این بیانیه می‌گوید که روند پرونده عثمان کاوالا ناقض دموکراسی در ترکیه است.

عثمان کاوالا، بازرگان خَیر و فعال مدنی، بدون آن که در دادگاه محکوم شده باشد و به‌رغم حکم دادگاه حقوق بشر اروپایی برای آزادی او، از چهار سال پیش در زندان به‌سرمی‌برد.

او سال گذشته از اتهامات مربوط به اعتراضات سراسری در سال ۲۰۱۳ تبرئه شد، اما حکم تبرئه او امسال لغو شد و حکومت ترکیه این بار او را به نقش داشتن در کودتای سال ۲۰۱۶ متهم کرد.

گروه‌های مدافع حقوق بشر جریان محاکمه کاوالا را مثالی بارز از سرکوب مخالفان در ترکیه تحت رهبری رجب طیب اردوغان می‌دانند.

بیانیه مشترک سفارتخانه‌های خارجی در ترکیه می‌گوید: «ادامه تاخیر در دادگاه او، از جمله به‌خاطر ادغام پرونده‌های متفاوت و پرونده‌سازی جدید پس از حکم تبرئه او، با لزوم احترام به دموکراسی، حاکمیت قانون و شفافیت در نظام قضایی ترکیه منافات دارد.»

این بیانیه می‌افزاید: «با توجه به احکام دادگاه حقوق بشر اروپا دراین‌باره، ما از ترکیه می‌خواهیم که امکان آزادی فوری او را فراهم آورد.»

بیانیه یادشده اما واکنش سلیمان سویلو، وزیر خارجه ترکیه، را به دنبال داشت که گفت: «این که سفرا به نظام قضایی درباره پرونده‌ای که هنوز باز است، پیشنهاد می‌دهند و توصیه به کاری می‌کنند، امری غیرقابل قبول است.»

وی افزود: «پیشنهاد و توصیه شما نشان از عدم درک شما از قانون و دموکراسی دارد.»

دیگر کشورهایی که نامشان در این بیانیه آمده است عبارتند از کانادا، دانمارک، هلند، نروژ، سوئد، فنلاند و نیوزلند.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری رویترز؛ س.ن

XS
SM
MD
LG