لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۳

کارشناسان سازمان ملل: تحریم‌های آمریکا می‌تواند حقوق درمانی ایرانی‌ها را تهدید کند


آمریکا بارها اعلام کرده که صادرات اقلام انسان‌دوستانه، خصوصا لوازم بهداشتی و دارویی به ایران از تحریم معاف است.
آمریکا بارها اعلام کرده که صادرات اقلام انسان‌دوستانه، خصوصا لوازم بهداشتی و دارویی به ایران از تحریم معاف است.

کارشناسان سازمان ملل هشدار داده‌اند که وسواس بیش از حد شرکت‌های بین‌المللی برای پایبندی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌تواند حقوق اولیه درمانی ایرانیان را در معرض تهدید قرار دهد.

این گزارش که روز سه‌شنبه ۲۷ مهرماه منتشر شد، به مورد خاص بیماری پروانه‌ای، «ئی‌بی» (اپیدرمولیز بولوزا)، اشاره کرده که کودکان مبتلا به این بیماری نادر پوستی را هم در معرض خطر قرار می‌دهد.

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند بسیاری از شرکت‌های دارویی و پزشکی جهان به‌دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا بسیار محتاطانه با ایران وارد معامله می‌شوند.

این گزارش به موردی اشاره کرده که یک شرکت سوئیسی، فروش نوار پانسمان به ایران برای بیماران پروانه‌ای را متوقف کرده است.

آمریکا بارها اعلام کرده که صادرات اقلام انسان‌دوستانه، خصوصا لوازم بهداشتی و دارویی به ایران از تحریم معاف است و بر اساس آمارهای رسمی اتحادیه اروپا، ۲۷ عضو این مجموعه در هشت ماهه امسال ۲.۴ میلیارد دلار صادرات به ایران داشته‌اند.

آمارهای سازمان توسعه تجارت ایران نیز نشان می‌دهد که در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۰، واردات ایران از سوئیس به ۷۳۳ میلیون دلار رسیده است.

معلوم نیست چرا این با این حجم از واردات، واردات باندهای پانسمان بیماران پروانه‌ای دچار مشکل شده است.

از طرفی آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد که تنها در ۳.۵ ماه ابتدایی سال جاری بیش از ۵۲۸ میلیون دلار دارو، تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی با ارز دولتی وارد کشور شده که ۱۹ درصد بیشتر از دور مشابه پارسال است.

با این‌حال، کارشناسان سازمان ملل می‌گویند در حالی که شرکت‌های بین‌المللی از جمله سوئیسی بر پایه سیاست حقوق بشری سعی در جلوگیری از بروز صدمات انسانی دارند، اما ترس از تحریم‌ها می‌تواند باعث نقض اصول حقوق بشری باشد.

این گزارش می‌افزاید آلنا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل، در تماس با شرکت‌های سوئیسی و دولت این کشور موضوع عدم فروش باندهای پانسمان بیماران پروانه‌ای و نقض حقوق انسانی را در میان گذاشته است.

او گفته است وقتی فروش یک محصول بهداشتی برای بهبود وضعیت سلامتی و جلوگیری از رنج مردم متوقف می‌شود و گزینه جایگزینی برای واردات آن نیز وجود ندارد، در واقع به حقوق انسان‌ها آسیب وارد می‌شود.

مشکل تامین پانسمان بیماران پروانه‌ای طی ماه‌های گذشته بارها در رسانه‌های ایران مطرح شده است.

طبق اعلام مقامات رسمی ایران، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) هر ماه محموله‌ پانسمان‌های پروانه‌ای به ایران اهدا می‌کند.

از طرفی طی هفته‌های گذشته موضوع «گم شدن ۲۸۰۰ کیلو» پانسمان مخصوص بیماران پروانه‌ای در ایران نیز در رسانه‌ها بازتاب داشته است.

حمیدرضا هاشمی گلپایگانی، مدیر «خانۀ ئی‌بی»، اول مهر امسال به خبرگزاری ایلنا گفت در یک سال آخر دولت قبل متوجه شده‌اند از حدود شش هزار پانسمانی که یونیسف با حمایت مالی دولت آلمان تحویل وزارت بهداشت قرار داده، گم شدن ۲۸۰۰ پانسمان «محل مناقشه و ابهام» است.

برخی گزارش‌ها از ورود این محموله‌های اهدایی به بازار آزاد خبر داده‌اند.

آقای هاشمی گلپایگانی گفته است، «پانسمان در بازار آزاد است و به هر قیمتی که بتوانند، که قطعاً زیر سه میلیون تومان نیست، خرید و فروش می‌شود».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان توسعه تجارت، یورواستات و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG