لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

نشست «آینده افغانستان» در مسکو؛ طالبان خواستار به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه جهانی شد


عبدالسلام حنفی، مقام ارشد به‌همراه هیات اعزامی طالبان در نشست مسکو
عبدالسلام حنفی، مقام ارشد به‌همراه هیات اعزامی طالبان در نشست مسکو

معاون نخست‌وزیر طالبان روز چهارشنبه ۲۸ مهر در نشست آینده افغانستان در مسکو گفت که انزوای افغانستان به نفع هیچ‌کس نیست و جامعه جهانی باید حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد.

عبدالسلام حنفی که طالبان او را «معاون نخست‌وزیر» خود معرفی کرده است، با بیان این‌که طالبان در پی تعامل با جهان هستند، افزود: «طالبان حاضرند آشکارا، شفاف و به صراحت درباره تمام نگرانی‌های جامعه‌ جهانی گفت‌وگو کنند».

تاکنون هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

عبدالسلام حنفی همچنین به مردم افغانستان در مورد آن‌چه «اصلاحات در ساختار سیاسی» این کشور خواند، اطمینان خاطر داد و این اصلاحات را «زمان‌‌بر» دانست.

نشست «آینده افغانستان» در مسکو با حضور نمایند‌گان ۱۰ کشور از جمله روسیه، چین، ایران و پاکستان برگزار شد. عدم حضور ایالات متحده آمریکا در این نشست، نارضایتی مقام‌های روسیه را به دنبال داشته است.

در آغاز این نشست سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفت کشورش تلاش‌های طالبان برای ایجاد ثبات در وضعیت سیاسی و نظامی افغانستان را به رسمیت می‌شناسد. او همچنین گروه‌هایی مانند داعش را متهم کرد که سعی در سوءاستفاده از وضعیت افغانستان دارند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه، نیز هفته گذشته هشدار داده بود که شبه‌نظامیان داعش در حال تجمع در افغانستان هستند تا در جمهوری‌های شوروی سابق ناامنی ایجاد کنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در جریان نشست امروز تاکید کرد که این گروه از شرکت‌کنندگان درخواست کمک اقتصادی و حمایت سیاسی خواهد کرد.

روسیه پیشتر گفته بود که هدف از این نشست، هماهنگی تلاش‌های جامعه جهانی برای جلوگیری از یک بحران انسانی در افغانستان و ایجاد یک دولت فراگیر است.

یک روز پیش از نشست مسکو، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور، چین و پاکستان مایلند به افغانستان کمک کنند اما مسکو هنوز آمادگی به رسمیت شناختن دولت طالبان را ندارد.

سرگئی لاوروف در آستانه نشست امروز مسکو بار دیگر یادآور شد که روسیه در حال حاضر از به‌ رسمیت شناختن طالبان خودداری می‌کند و منتظر است آن‌ها به وعده‌هایی که هنگام به قدرت رسیدن داده بودند عمل کنند، «از جمله در مورد فراگیر بودن سیاسی و قومی دولت جدید».

خبرگزاری فرانسه می‌گوید که نشست امروز در مسکو در جهت تلاش روسیه برای تقویت نفوذ خود در آسیای میانه است.

XS
SM
MD
LG