لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

پس از سپاه، حضور چینی‌ها نیز در پروژه ساخت «یک میلیون مسکن در سال» تایید شد


چند روز پس از اعلام حضور سازمان بسیج در پروژه دولت ابراهیم رئيسی برای ساخت یک میلیون مسکن در سال، حضور شرکت‌های چینی نیز در این پروژه تایید شده است.

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی، در گفت‌وگو با شبکه اول تلویزیون حکومت ایران، با تایید مذاکره با چینی‌ها برای حضور در این پروژه، گفته است این مذاکرات برای «ورود تکنولوژی‌های جدید ساخت» صورت گرفته تا «سرعت، کیفیت و قیمت تمام شده» مسکن‌های تولید شده، مدیریت شود.

او در این ‌گفت‌وگو جزییاتی درباره حضور چینی‌ها در این پروژه نداده ولی پیش از این مقام‌های سپاه پاسداران از حضور خود در این پروژه خبر داده‌اند و غلامرضا سلیمانی، رئيس سازمان بسیج، گفت «طی تفاهم‌نامه با راه و شهرسازی، قرار شد سالانه ۱۰۰ هزار واحد» مسکن ساخته شود.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی ایران که پیش‌تر فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه بوده، در هفته‌های گذشته وعده ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال آینده را داده و بخشی از این پروژه را به سازمان بسیج واگذار کرده است.

علاوه بر سپاه، دیگر پیمانکار نظامی این حوزه وزارت دفاع است که قرار است ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را به روش صنعتی بسازد. دولت ایران همچنین مذاکراتی با شرکت‌های ترکیه‌ای برای حضور در پروژه ساخت یک میلیون مسکن در سال انجام داده است.

وعده‌ ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن در دولت‌های قبلی نیز تکرار شده بود و خصوصا طرح «مسکن مهر» که در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد برای اقشار کم‌درآمد آغاز شد، موفقیتی در پی نداشت و انتقادهای زیادی برانگیخت.

سعید محمد، دیگر فرمانده پیشین قرارگاه خاتم‌الانبیا که اکنون دبیر شورای عالی مناطق آزاد دولت رئيسی است،‌ پیش‌تر وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال را رد کرده و گفته است برای اجرایی شدن این پروژه باید سالانه ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پول وارد بازار مسکن شود که «تزریق چنین عددی تورم وحشتناک ۳۰ تا ۴۰ درصد بیش از نرخ تورم بالای کنونی را در پی دارد، به‌علاوه این‌که چنین پولی اصلا در دسترس نیست.

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی، در گفت‌وگو با تلویزیون حکومت ایران، بحث تورم‌زا بودن این پروژه را تلویحا رد کرده و گفته است برنامه دولت این است که «بازار مصرف را از بازار سرمایه‌گذاری» جدا کند و مسکن‌های تولید شده «۳۰ درصد نسبت به قیمت بازار برای متقاضیان ارزان‌تر تمام خواهد شد».

این وعده در حالی مطرح می‌شود که قیمت مسکن طی هشت سال دولت حسن روحانی بیش از هشت برابر شده است.

XS
SM
MD
LG