لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۵

باقری بدون اشاره به مذاکره با آمریکا درباره برجام: با ۱+۴ گفت‌وگو می‌کنیم


علی باقری،‌ معاون سیاسی وزارت خارجه ایران
علی باقری،‌ معاون سیاسی وزارت خارجه ایران

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران که مسئولیت مذاکرات احیای برجام را بر عهده دارد،‌ بدون اشاره به مذاکره مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا روز جمعه گفت که «گفت‌وگوهایمان با ۱+۴» خواهد بود.

او که برای «مشورت‌های دوجانبه» با مقام‌های روسیه به مسکو سفر کرده است، خواستار لغو موثر تحریم‌ها علیه ایران و اعلام «آمادگی طرف مقابل برای تصمیم گیری جدی» در این زمینه شده است.

ایران و قدرت‌های جهانی تا خرداد امسال شش دور مذاکرات برای احیای برجام در وین برگزار کردند. نمایندگان دولت آمریکا نیز به صورت غیرمستقیم در این مذاکرات حضور داشتند ولی دولت ابراهیم رئیسی از طريق مذاکرات با اروپایی‌ها در بروکسل پیگیر بازگشت مذاکره است.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، که در مذاکرات احیای برجام حضور دارد، روز جمعه با اشاره به سفر باقری توضیح داد که این سفر «به معنای ایجاد یک مسیر مجزا از مذاکرات احیای برجام نیست».

نماینده روسیه که قبلا از رویه جدید دولت ایران ابراز نارضایتی کرده بود، دوباره تاکید کرده است که روسیه منتظر «از سرگیری مذاکرات وین» است.

دولت آمریکا نیز پیش از این اعلام کرده است که مذاکرات ایران با هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات احیای برجام جایگزین مذاکرات وین نخواهد بود.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، که مذاکرات احیای برجام را پیگیری می‌کند، روز دوشنبه، ۳ آبان در یک نشست خبری در پاسخ به پرسش رادیوفردا گفت :«تهران می‌تواند با هر طرفی که بخواهد مشورت کند، اما این مشورت‌ها نمی‌تواند جایگزین مذاکرات مستقیم با ایالات متحده شود. اگر ایران سوالی درباره نحوه رفع تحریم و تعهد آمریکا دارد، باید پاسخ را از ما بشنود.»

او در عین حال با اشاره به این‌که ایران تمایل به گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا ندارد، گفت: «حداقل آن‌ها باید این سوالات را در چارچوب وین مطرح کنند. چون در گفت‌وگو با اتحادیه اروپا، پاسخ خود را دریافت نخواهند کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز دو روز پیش تاکید کرد بازگشت به مذاکرات احیای برجام در وین، برای دولت آمریکا یک اولویت اصلی محسوب می‌شود.

او با اشاره به سفر اروپایی رئيس جمهوری آمریکا، گفت جو بايدن در این سفر با مقام‌های ارشد آلمان، بریتانیا و فرانسه درباره ایران گفت‌وگو می‌کند تا «یک جبهه متحد» تشکیل دهد.

سخنگوی وزارت خارجه چین نیز بدون ابراز نظر درباره رویه جدید ایران درباره مذاکرات احیای برجام گفته است در شش دور مذاکرات قبلی در وین «پیشرفت‌های مهمی» حاصل شده و ایران و آمریکا را به رفع اختلافات خود فراخوانده است.

دولت ایران خواهان لغو گسترده و «موثر» تحریم‌های آمریکا است و دولت آمریکا می‌گوید ایران ابتدا باید ضمن توقف توسعه برنامه هسته‌ای خود، به تعهدات خود طبق برجام بازگردد تا تحریم‌های متضاد با برجام را لغو کند.

XS
SM
MD
LG