لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۷

گروه بیست متعهد به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا نیمه قرن ۲۱ شد


رهبران گروه بیست به درون حوض مشهور «تِرِوی» در شهر رم سکه می‌اندازند.
رهبران گروه بیست به درون حوض مشهور «تِرِوی» در شهر رم سکه می‌اندازند.

ثروتمندترین کشورهای جهان که سهمی ۸۰ درصدی در انتشار گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین دارند، متعهد شدند که تا نیمه قرن حاضر تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند ولی در مورد به صفر رساندن آن تعهدی ندادند.

قبلا قرار بود این کشورها، موسوم به «گروه ۲۰»، تا سال ۲۰۵۰ انتشار خالص گازهای گلخانه‌ای را صفر کنند؛ یعنی تنها به میزانی گازهای گلخانه‌ای تولید کنند که توسط عوامل طبیعی مانند جنگل‌ها و اقیانوسها جذب شده و راهی جو نشود.

اکنون این گروه بدون اشاره به تاریخ دقیق، تنها این موضوع را به رسمیت شناخته است.

گروه بیست در نشست روز یکشنبه ۹ آبان‌ خود در رم، پایتخت ایتالیا، همچنین برای پایان دادن به تأمین منابع مالی عمومی برای واردات برق ناشی از سوخت زغال سنگ از خارج از کشورهایشان موافقت کردند.

این درحالی است که هنوز هیچ هدف‌گذاری مشخصی برای حذف تدریجی سوخت زغال سنگ تولید داخل خود تعیین نکرده‌اند.

کشورهای وابسته به زغال‌سنگ از جمله چین و هند مخالف تعیین تاریخ دقیق برای حذف این منبع فسیلی به‌عنوان یکی از منابع سوخت هستند.

این گروه همچنین متعهد شده است که تا نیمه قرن ۲۱، سوخت‌های فاقد کربن را جایگزین سوخت‌های فسیلی کنونی کنند.

باز هم در این مورد تاریخ دقیقی مشخص نشده است. چین به‌عنوان بزرگترین انتشاردهنده گازهای گلخانه‌ای در جهان پیشتر اعلام کرده بود که تا سال ۲۰۶۰ قادر خواهد بود انتشار خالص گازهای گلخانه‌ای را به صفر برساند.

این کشورها همچنین درباره قطع یارانه‌ها برای سوخت‌های فسیلی به توافق مشخصی نرسیدند.

گازهای گلخانه‌ای سهم عمده‌ای در گرمایش زمین دارند. گرمای زمین نسبت به دوران پیشاصنعتی ۱.۱ درجه افزایش یافته و اگر وضعیت کنونی ادامه یابد، میزان گرمایش زمین در پایان قرن حاضر حداقل ۲.۷ درجه بیشتر از دوران پیشاصنعتی خواهد بود که یک فاجعه برای جامعه جهانی است و برخی از کشورها کلا زیر آب خواهند رفت.

جامعه جهانی در تلاش است که میزان گرمایش زمین را تا پایان قرن در حد ۱.۵ درجه بیشتر از دوران پیشاصنعتی حفظ کند، اما برای نیل به این هدف نیازمند صفر کردن هر چه زودتر انتشار گازهای گلخانه‌ای و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است.

گروه ۲۰ همچنین در تحقق تعهدات خود برای کمک سالانه ۱۰۰ میلیارد دلاری به کشورهای در حال توسعه برای مبارزه با تغییرات اقلیمی طی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰ ناکام ماندند و اکنون اعلام کرده‌اند که این برنامه را تا سال ۲۰۲۵ ادامه خواهند داد تا به اهداف خود برسد.

رهبران بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان روز یکشنبه در پایان اجلاس دو روزۀ گروه ۲۰ با امضای این تعهد، به استقبال کنفرانس آب و هوای سازمان ملل که هفته آینده در گلاسکو اسکاتلند برگزار می شود، رفتند.

بسیاری از نهادها و سازمان‌های حقوق بشری و محیط زیستی هشدار داده‌اند که به نقطه بدون بازگشت نزدیک می‌شویم و اگر همکاری‌های عملی و چشمگیری در زمینه جلوگیری از تغییرات اقلیمی انجام نشود، نجات جهان از فاجعه گرمایش و تبعات آن غیرممکن خواهد بود.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG