لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۳

آیا ادعای «امیدوارکننده بودن شرایط اقتصادی کشور» درست است؟


قربانعلی دری نجف‌آبادی

قربانعلی دری نجف‌آبادی

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان مرکزی

«شرایط کشور در زمینه اقتصادی رو به آرامش و امیدوارکننده است.»

نادرست

نماینده علی خامنه‌ای در استان مرکزی روز دوشنبه سوم آبان‌ماه در جلسه شورای اداری شهرستان ساوه گفت که «شرایط کشور به خصوص در زمینه اقتصادی رو به آرامش و امیدوارکننده است».

به گزارش خبرگزاری «ایرنا»، قربانعلی دری نجف‌آبادی، از «مسئولان» خواست تا «جهاد در راه خدا» را «در اولویت کار» خود قرار دهند و «یاران» دو رهبر پیشین و کنونی جمهوری اسلامی را کسانی لقب داد «که در راه فهم و عقل ایستادند».

آیا ادعای او درست است؟ و در آمارهایی که حتی از سوی خود نهادهای رسمی جمهوری اسلامی منتشر می‌شوند، نشانه‌ای از «آرامش» و «امیدواری» در وضعیت اقتصادی کشور دیده می‌شود؟

جدیدترین گزارش‌های رسمی دولت جمهوری اسلامی نه تنها ادعای قربانعلی دری نجف‌آبادی را تأیید نمی‌کند بلکه حاکی از زندگی مطلق ۳۰ درصد از مردم ایران زیر خط فقر، شکسته شدن رکورد تورم و حتی احتمال ورشکستگی دولت طی سال‌های آتی است. مشکلات اقتصادی و معیشتی فزاینده باعث شده تا بسیاری از گروه‌های اجتماعی، در شهرهای مختلف با برگزاری تجمع، دست به اعتراض بزنند. از این رو، سخنان نماینده علی خامنه‌ای در استان مرکزی مبنی بر اینکه «شرایط کشور به خصوص در زمینه اقتصادی رو به آرامش و امیدوارکننده است»، ادعایی نادرست است؛ ادعایی که حتی برخلاف آمارهای رسمی دولت جمهوری اسلامی است.

تنها دو روز پیش از این ادعای دری نجف‌آبادی، «مرکز آمار ایران» در جدیدترین گزارش خود از افزایش ۶۱.۴ درصدی قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در کشور طی ۱۲ ماه منتهی به مهرماه امسال نسبت به دور مشابه پارسال (تورم سالانه) خبر داد؛ این رقم رکورد جدیدی در تورم اقلام خوراکی محسوب می‌شود.

بر اساس این گزارش، قیمت برخی از اقلام خوراکی همچون روغن‌ها و چربی‌ها تا ۹۴ درصد گران شده و بهای پنیر، شیر و تخم‌مرغ نیز حدود ۷۱ درصد اوج گرفته است.

این همه در حالی است که برخی از گزارش‌ها در رسانه‌های داخلی و همچنین روایت‌های مردم، حاکی از آن است که نرخ واقعی تورم در کشور احتمالاً بالاتر از رقمی باشد که نهادهای رسمی ایران منتشر می‌کنند.

در گزارشی دیگر و کمتر از یک هفته پیش از این سخنان نماینده علی خامنه‌ای در استان مرکزی، وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» اعلام کرد که بر اساس آمارهای سال ۱۳۹۹ تعداد افرادی که در فقر مطلق زندگی می‌کنند از ۲۶ میلیون نفر به حدود ۳۰ میلیون نفر رسیده است. به این ترتیب، بیش از یک سوم جمعیت ایران در «فقر مطلق» روزگار می‌گذرانند.

مجموعه این شرایط باعث شده تا طی هفته‌های اخیر بسیاری از اصناف و گروه‌های اجتماعی همچون معلمان، کارگران، معلولان، فرهنگیان، ناشنوایان، پرستاران و بازنشستگان، در اعتراض به وضعیت معیشتی و اقتصادی خود در شهرهای مختلف کشور با برگزاری تجمع دست به اعتراض بزنند.

همچنین، به تازگی نیز گزارشی منسوب به «سازمان برنامه‌وبودجه» مربوط به مردادماه امسال و آخرین روزهای دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی منتشر شد که می‌گوید در صورت ادامه تحریم‌ها، میزان بدهی‌های دولتی تا سال ۱۴۰۳ به نصف تولید ناخالص داخلی می‌رسد و بدین ترتیب، دولت در آستانه ورشکستگی قرار می‌گیرد.

این سازمان همچنین پیش‌بینی کرد که در این صورت، نرخ دلار نیز در سال ۱۴۰۶ تا ۲۸۴ هزار تومان اوج خواهد گرفت.

آمارهای رسمی «بانک مرکزی جمهوری اسلامی» هم نشان می‌دهد که نقدینگی در مردادماه امسال با بیش از ۳۹ درصد افزایش نسبت به مردادماه سال قبل، به سه هزار و ۹۲۱ تریلیون تومان رسیده و بدهی دولت به بانک‌ها، خصوصا بانک مرکزی به شدت افزایش یافته است.

قربانعلی دری نجف‌آبادی، نماینده علی خامنه‌ای در استان مرکزی «شاید» به فیلترشکن و رسانه‌های برون مرزی دسترسی نداشته باشد اما او حتی از گزارش‌های رسمی منتشر شده در خبرگزاری‌ها جمهوری اسلامی نیز مطلع نیست؛ ادعای بی‌منبع او مبنی بر اینکه «شرایط کشور به خصوص در زمینه اقتصادی رو به آرامش و امیدوارکننده است» برخلاف آمارها و گزارش‌های رسمی و دولتی است؛ اعتراض‌های گسترده و پردامنه گروه‌های مختلف اجتماعی در ایران هم نادرستی ادعای او را اثبات می‌کند.

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG