لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

فشار وزارت ارشاد برای جلوگیری از انتشار فیلم توقیف‌شده کاهانی در خارج از کشور


عبدالرضا کاهانی، کارگردان سرشناس ایرانی
عبدالرضا کاهانی، کارگردان سرشناس ایرانی

عبدالرضا کاهانی، نویسنده و کارگردان فیلم «ارادتمند، نازنین، بهاره، تینا» می‌گوید به دلیل اعمال فشارهایی از جانب وزارت ارشاد به تهیه‌کننده شریکش، انتشار این فیلم در خارج از ایران ممکن نشد.

آقای کاهانی در گفت‌وگویی با رادیوفردا خبر داد که پیشتر با تهیه‌کننده شریکش، سعید خانی هماهنگی و مذاکرات لازم را برای انتشار فیلم توقیف شده «ارادتمند، نازنین، بهاره، تینا» در خارج از ایران انجام داده بود اما وزارت ارشاد با تهدید تهیه‌کننده شریکش، خواستار عدم انتشار این فیلم شده است.

به گفته عبدالرضا کاهانی تهدیدهایی مبنی بر اعمال محدودیت در فعالیت‌های سعید خانی از جمله دلایل تغییر تصمیم آقای کاهانی شده است. او می‌گوید نمی‌خواهد عامل ایجاد مشکلاتی برای همکارانش در ایران شود.

کاهانی: با فشار بر شرکا مانع از انتشار فیلم توقیف شده‌ام در خارج از کشور شدند
please wait

No media source currently available

0:00 0:14:00 0:00
لینک مستقیم

سعید خانی، مدیر شرکت پخش خانه فیلم ایران و از تهیه‌کنندگان فعال سال‌های اخیر سینمای ایران است که هم‌اکنون پخش فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی را در اکران داخل ایران برعهده دارد.

فیلم «ارادتمند، نازنین، بهاره، تینا» سال ۱۳۹۴ به نویسندگی و کارگردانی عبدالرضا کاهانی و تهیه‌کنندگی او و سعید خانی با بازی مهناز افشار، طناز طباطبایی، آیدا ماهیانی و مهران غفوریان ساخته شد اما تاکنون به دلیل مخالفت وزارت ارشاد در داخل و حتی خارج از ایران به نمایش درنیامده است.

این فیلم داستان سه دختر جوان در تهران امروز است که سبک زندگی آزادانه‌ای در ارتباطات و رفتارشان دارند. این فیلم را می‌توان از معدود آثار سینمای بعد از انقلاب ایران در ارائه تصویری از بخشی از جامعه ایران دانست که رفتاری خلاف تعاریف رسمی و موردپسند حکومت دارند.

عبدالرضا کاهانی می‌گوید وزارت ارشاد با این اقدامات قصد اعمال فشار بر او حتی در خارج از کشور را دارد.

او می‌گوید در سال‌های گذشته پیشنهاد ساخت فیلم برای وزارت اطلاعات و سازمان اوج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را رد کرده بود. سازنده فیلم‌هایی چون «هیچ»، «اسب حیوان نجیبی است»، «بیخود و بی‌جهت» و «استراحت مطلق» همچنین به شدت از عملکرد خانه سینما در عدم حمایت از سینماگران در مقابل سانسور و توقیف و نیز از برخی از سینماگران در اعمال نوعی رفتار دوگانه برای جلب نظر توامان حکومت و مردم انتقاد می‌کند.

عبدالرضا کاهانی در زمان حضور در ایران بارها بخاطر اعمال سانسور بر فیلم‌هایش بارها از سیاست‌های وزارت ارشاد انتقاد کرده بود و در سال‌های اخیر نیز از منتقدان حکومت جمهوری اسلامی بوده است.

«ارادتمند، نازنین، بهاره، تینا» از نگاه کارگردان
please wait

No media source currently available

0:00 0:09:12 0:00

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG