لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران؛ نصف پارسال و یک چهارم سال ۹۸


میدان گاز پارس جنوبی
میدان گاز پارس جنوبی

گزارش جدید نیمه اول سال ۱۴۰۰ وزارت صنعت نشان می‌دهد، سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور طی پنج ماه ابتدایی سال جاری به ۴۸۵ میلیون دلار سقوط کرده و نسبت به دور مشابه پارسال نزدیک ۴۵ درصد کاهش یافته است.

در دور مشابه سال ۹۶ و قبل از تحریم‌ها، این رقم ۱ میلیارد و ۸۳۰ میلیون دلار بود.

سهم بخش صنعت از تولید ناخالص داخلی کشور بر اساس آمارهای بانک مرکزی بالای ۳۱ درصد است و سقوط چشمگیر جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این بخش می‌تواند بر اقتصاد کشور اثرات مخربی داشته باشد.

بر اساس آمارهای سازمان تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد)، ایران در سال گذشته میلادی ۱.۳ میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی داشت که معادل یک چهارم دوران قبل از تحریم‌ها در سال ۲۰۱۷ است.

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سال ۲۰۱۷ بالای ۵ میلیارد دلار بود که در سال ۲۰۱۸ کمتر از نصف شد و در سال ۲۰۱۹ به ۱.۵ میلیارد دلار سقوط کرد.

جذب ۱.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ایران طی سال ۲۰۲۰ در حالی است که مجموع سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی در سال گذشته ۹۹۹ میلیارد دلار و سال قبل از آن نیز یش از ۱۵۳۰ میلیارد دلار بود.

طی ۱۰ سال گذشته ایران در مجموع کمتر از ۳۰ میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی داشته و تنها ۲.۳ میلیارد دلار در خارج سرمایه‌گذاری مستقیم کرده است؛ در حالی که برای نمونه امارات طی این دوره ۸۷ میلیارد دلار جذب سرمایه‌ خارجی کرده و بیش از ۱۴۸ میلیارد دلار در پروژه‌های خارجی سرمایه‌گذاری مستقیم کرده است.

اخیرا بانک جهانی نیز گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس «نرخ جاری دلار» در سال گذشته به ۱۹۲ میلیارد دلار سقوط کرده که معادل نیمی از اقتصاد امارات، با جمعیتی ۸ برابر کمتر از ایران است.

گزارش شش ماهه وزارت صنعت نشان می‌دهد که نیمی از محصولات صنعتی و معدنی کشور طی شش ماه ابتدایی سال با کاهش و نیمی دیگر با رشد مواجه بوده‌اند.

در میان محصولات عمده، تولید فولاد و سیمان افتی بالای ۹ درصدی نسبت به شش ماهه ابتدایی سال ۹۹ نشان می‌دهد.

با استفاده از گزارش‌های وزارت صنعت، آنکتاد و بانک جهانی؛ د.خ/س.ن
XS
SM
MD
LG