لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

پاکستان به ایران پیشنهاد تهاتر برنج با نفت داد


دولت پاکستان پیشنهاد کرده است که برنج این کشور با نفت و محصولات پتروشیمی ایران به صورت تهاتر مبادله شود.

به گزارش ایرنا، این پیشنهاد را عبدالرزاق داود، سرپرست وزارتخانه بازرگانی پاکستان، در دیدار با جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی، مطرح کرده و گفته است «به شرایط تحریمی ایران واقف هستیم».

وزیر جهاد کشاورزی ایران نیز در این دیدار گفته است که رویکرد دولت رئيسی «ارتباط با همسایه‌ها از طریق تهاتر است» و از مقام‌های پاکستانی خواسته که با توجه به تحریم، معاملات بین دو کشور «از طریق پول رایج در دو کشور انجام شود».

مبادلات تجاری ایران و پاکستان در حال حاضر یک و نیم میلیارد دلار اعلام شده است و مسئولان دولت ایران وعده داده‌اند که در طول دو سال آینده مبادلات تجاری دو کشور را به پنج میلیارد دلار افزایش می‌دهند.

مهم‌ترین پروژه تجاری بین ایران و پاکستان که هند نیز در آن مشارکت دارد، «خط لوله صلح» است. خط لوله صلح نام خط لوله گاز صادراتی ایران به هند و پاکستان است که بر اساس تفاهم‌های انجام‌شده، ایران متعهد شده بود که به مدت ۲۵ سال گاز خود را با قیمت توافقی به هند و پاکستان بفروشد.

اردیبهشت سال ۱۳۹۸ دولت پاکستان با ارسال نامه‌ای رسمی به جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که احداث خط لوله در این کشور با وجود تحریم‌های آمریکا در این کشور ناممکن است.

گرچه مقامات ایران در ابتدا دولت پاکستان را به شکایت و دریافت خسارت تهدید کردند، بعدتر رسانه‌های پاکستان از تغییر در مفاد قرارداد گازی میان دو کشور خبر دادند.

بر اساس تغییرات ایجاد شده در قرارداد اولیه، ایران دیگر حق ندارد به‌ خاطر تاخیر در دریافت گاز توسط پاکستان از این کشور شکایت یا درخواست خسارت کند.

دولت جدید ایران هنوز برنامه مشخصی درباره خط لوله صلح اعلام نکرده است و سیاست افزایش صادرات از طریق تهاتر نیز ادامه برنامه دولت قبلی ایران است.

آبان سال گذشته، وزیر نفت و رئیس بانک مرکزی ایران از برنامه دولت برای تهاتر (معاوضه) نفت و کالا خبر دادند و اظهار امیدواری کردند که تجارت خارجی ایران افزایش یابد.

حکومت ایران در سال‌های قبل از این روش برای فروش نفت خام به روسیه، کره جنوبی و اتحادیه اروپا استفاده کرده بود، اما موفقیتی در پی نداشت.

اسفند سال گذشته، بهرام شکوری، رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن، با اشاره به اینکه با پول‌های مسدود‌شده ایران نمی‌توان تهاتر هم انجام داد، گفت علاوه بر بحث تحریم‌ها، باید مسائلی مانند پولشویی نیز حل شود.

XS
SM
MD
LG