لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

فروش درختان نخل جنوب ایران به خاطر کم‌آبی به کویت و قطر


یک هفته‌ پس از انتشار تصاویری از انتقال نخل‌های مناطق جنوبی ایران با کامیون برای صادرات، رییس انجمن ملی خرما روز دوشنبه ۱۷ آبان این موضوع را تایید کرد و گفت این روند کماکان ادامه دارد.

محسن رشید فرخی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت فروش نخل در استان بوشهر بیشتر از سایر مناطق است و مقصد این نخل‌ها کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند کویت و قطر است.

مناطق جنوبی ایران، خصوصا خوزستان و بوشهر طی تابستان امسال با خشکسالی و بحران آب مواجه بودند و بسیاری از کشاورزان از خشک شدن نخل‌هایشان خبر داده بوده‌اند. در ویدیویی که طی روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفته می‌شود که در روستای رودفاریاب و تنگ ارم دشتستان به دلیل کم‌آبی و خشکسالی، کشاورزان مجبور به فروش نخل‌ها می‌شوند.

صداوسیمای استان بوشهر هم در گزارشی با اشاره به فروش نخل‌ها در این استان، به نقل از کشاورزان گزارش داده بود که بی‌آبی عامل اصلی افزایش فروش نخل شده است و هر نخل را به قیمت یک و نیم میلیون تومان می‌فروشند.

پیش از این، خسرو عمرانی، معاون سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر، فروش نخل را تایید کرده بود ولی گفته بود این کار با مجوز صورت می‌گیرد و نخل‌ها برای صادرات به کشور قطر فرستاده می‌شوند.

از سوی دیگر، جاسم حزباوی، رئیس هیأت مدیره اتحادیه نخلداران استان خوزستان، نیز از بحران نخلستان‌ها در این استان خبر داده بود و گفته بود آبادان قبل از جنگ شش و نیم میلیون نفر نخل داشته و الآن به یک میلیون نفر نخل رسیده است.

او همچنین با اعلام اینکه نخل‌های منطقه شادگان کلا تلف شده است، گفته بود: «بالادست رود مارون سد زده اند و اصلا آبی به شادگان نمی رسد. نخیلات آبادان و خرمشهر را هم آب شور از بین برده است».

با استفاده از گزارش‌های ایلنا، شبکه‌های اجتماعی، فارس، رادیو فردا. د.خ
XS
SM
MD
LG