لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۱

بحران مهاجران در مرز لهستان؛ اتحادیه اروپا بلاروس را به رفتار «گانگستری» متهم کرد


عکسی که روز سه‌شنبه از مهاجران در پشت مرز بلاروس و لهستان گرفته شده است.
عکسی که روز سه‌شنبه از مهاجران در پشت مرز بلاروس و لهستان گرفته شده است.

صدها مهاجر غیرقانونی در سرمای شدیدی در مرز بلاروس با لهستان گرفتار شده‌اند و لهستان با مستقر کردن نیروهای مرزبانی بيشتر و کشیدن سیم خاردار در نوار مرزی از ورود آن‌ها به قلمرو اتحادیه اروپا جلوگیری می‌کند.

کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه ۱۸ آبان گفت تحریم‌های بیشتری علیه بلاروس وضع خواهد کرد و حکومت الکساندر لوکاشنکو را به خاطر سوءاستفاده از مهاجران به عنوان حربه‌ای سیاسی و به خطر انداختن جان آن‌ها به «رفتار گانگستری» متهم کرد.

سرگردانی مهاجران در مرز بلاروس و لهستان از چند ماه پیش آغاز شده و تاکنون حداقل هفت نفر از مهاجران جان خود را از دست داده‌اند. روز دوشنبه گروهی از مهاجران با استفاده از بیل و چوب دستی سعی کردند سیم خاردار را قطع کرده و از مرز عبور کنند.

لهستان و سایر اعضای اتحادیه اروپا حکومت الکساندر لوکاشنکو را متهم می‌کنند که به تلافی تحریم‌های این اتحادیه علیه بلاروس، مهاجران اهل خاورمیانه، افغانستان و کشورهای آفریقایی را تشویق می‌کند که از طریق خاک این کشور وارد اتحادیه اروپا شوند.

آندژی دودا، رئیس‌جمهوری لهستان، در یک نشست خبری در ورشو گفت: «رژیم بلاروس به شکل کم‌سابقه‌ای به مرزهای لهستان و اتحادیه اروپا حمله می‌کند. در حال حاضر حدود هزار مهاجر که اکثر آن‌ها مردان جوان هستند در مرز تجمع کرده‌اند. ما به عنوان یک عضو اتحادیه اروپا باید این اقدامات تعرضی را خنثی کنیم».

حکومت بلاروس ایجاد این بحران را تکذیب کرده و آمریکا و اتحادیه اروپا را مسئول مصیبت مهاجرانی می‌داند که در مرزهای این کشور گیر افتاده‌اند.

خبرگزاری دولتی بلاروس روز سه‌شنبه گزارش داد که الکساندر لوکاشنکو و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در مورد این موضوع تلفنی گفت‌وگو کرده و در مورد تجمع نیروهای امنیتی لهستان در مرز با بلاروس ابراز نگرانی کرده‌اند.

الکساندر لوکاشنکو در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «راه انداختن جنگ با این افراد بدبخت در مرز لهستان و بلاروس و مستقر کردن تانک در منطقه یا یک رزمایش نظامی است و یا اقدام به باج‌گیری. ما با آرامش در برابر این اقدامات خواهیم ایستاد».

سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه، پیشنهاد کرده است که اتحادیه اروپا مثل توافق چند سال پیش با حکومت ترکیه برای جلوگیری از حرکت مهاجران، به حکومت بلاروس کمک مالی بدهد.

در مقابل اتحادیه اروپا می‌گوید حکومت بلاروس به شکل غیرقانونی به مهاجران اجازه می‌دهد که از طریق خاک آن کشور وارد اتحادیه اروپا شوند.

سخنگوی این اتحادیه روز سه‌شنبه گفت: «این بخشی از رفتار غیرانسانی و شیوه‌های گانگستری رژیم لوکاشنکو است که با دروغ گفتن و استفاده ابزاری از این افراد و با وعده دروغین عبور آسان به قلمرو اتحادیه اروپا، آن‌ها را به بلاروس می‌آورد».

کمیسیون اروپا می‌گوید حدود دو هزار نفر در مرزهای بلاروس و لهستان تجمع کرده و تلاش می‌کنند وارد خاک اتحادیه اروپا شوند. این کمیسیون افزود که در صورت درخواست لهستان آماده است در اسرع وقت به آن کشور کمک کند.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهجویان نیز خواستار پایان دادن به سوءاستفاده از افراد آسیب‌پذیر به عنوان گروگان‌های سیاسی شده است.

یک مقام لهستانی گفت نیروهای امنیتی بلاروس با هدف ایجاد هراس و تشویق پناهجویان به حرکت به سوی مرز، اقدام به تیراندازی هوایی کرده و وسایل لازم برای تخریب حصار مرزی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

اداره مرزبانی لهستان نیز گفت روز دوشنبه ۳۰۹ مورد عبور غیرقانونی از مرز را ثبت کرده و ۱۷ نفر را که اکثر آن‌ها عراقی هستند، بازداشت کرده است.

مرزهای لیتوانی و بلاروس ممکن است به کانون بعدی این بحران بدل شود. در روزهای اخیر گزارش‌هایی در مورد حرکت صدها مهاجر به سمت مرزهای این کشور منتشر شده و اداره مرزبانی لیتوانی نیروهای بیشتری به گذرگاه‌های مرزی اعزام کرده است.

بحران مهاجرت در مرزهای بلاروس با کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پی تحریم حکومت الکساندر لوکاشنکو از سوی اروپا به دلیل سرکوب معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته آغاز شد.

گروه‌های مدافع حقوق بشر، دولت لهستان را به دليل وادار کردن مهاجران به بازگشت به خاک بلاروس به نقض توافق‌های بین‌المللی در زمینه بررسی تقاضای پناهنگی این افراد متهم کرده‌اند ولی دولت لهستان مدعی است که این اقدامات قانونی است.

یک نظرسنجی که اخیرا در یکی از روزنامه‌های لهستان منتشر شد نشان می‌دهد که حدود ۵۵ درصد از مردم این کشور معتقدند مهاجرانی که به شکل غیرقانونی از مرز عبور می‌کنند باید مجبور به بازگشت شوند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG