لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۰

ایران و ترکیه به دنبال امضای «نقشه راه همکاری‌های بلندمدت» هستند


مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، در نشست مطبوعاتی مشترک روز دوشنبه ۲۴ آبان با همتای ایرانی خود در تهران، از پیشنهاد جمهوری اسلامی به ترکیه برای تهیه «نقشه راه همکاری‌های بلندمدت» خبر داد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، نیز در این نشست از توافق با همتای ترکیه‌ای برای تدوین نقشه راه همکاری‌های بلند مدت ایران و ترکیه خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این سند در جریان سفر آینده رییس جمهوری ترکیه به ایران به امضا برسد.

هیچ کدام از وزرای خارجه ایران و ترکیه درباره جزئیات نقشه راه همکاری بلندمدت اظهار نظر نکردند، اما ایران پارسال سند جنجال‌انگیز همکاری ۲۵ ساله با چین را امضا کرد و با روسیه در حال رایزنی برای امضای سندی مشابه است.

قرار است سفر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به ایران تا پایان سال جاری میلادی (۱۰ دی‌ماه) برای شرکت در هفتمین دور نشست شورای عالی همکاری دو کشور انجام شود.

آقای چاووش‌اوغلو همچنین به لزوم توسعه توافقات تجارت ترجیحی میان دو کشور اشاره کرد و گفت طی شش سال گذشته مذاکرات زیادی پیرامون این موضوع انجام شده و اظهار امیدواری کرد که این مذاکرات به نتیجه برسد.

او از رشد ۷۱ درصدی تجارت دو کشور در سال جاری خبر داد، اما گفت حجم این تجارت بسیار کمتر از اهداف قبلی بوده است.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ترکیه، صادرات این کشور به ایران در ۹ ماه ابتدایی امسال در مقایسه با دور مشابه پارسال با رشدی ۲۵ درصدی به بیش از ۲ میلیارد دلار رسیده و وارداتش از ایران با رشدی ۱۴۰ درصدی به نزدیک ۱.۹ میلیارد دلار رسیده است.

علت ۲.۵ برابر شدن صادرات ایران به ترکیه افزایش دو برابری قیمت محصولات نفتی، گاز و پتروشیمی در سال جاری، همچنین دو برابر شدن حجم صادرات گاز ایران به ترکیه بوده است.

ترکیه در بهار پارسال به خاطر انفجار در خط لوله گازی مرز ایران، دریافت گاز از جمهوری اسلامی را متوقف کرد و در ماه‌های بعد نیز خرید گاز ایران را کاهش داد.

روز دو‌شنبه مرکز آمار ترکیه همچنین گزارش جدیدی منتشر کرد که نشان می‌دهد ایرانی‌ها در ۱۰ ماه ابتدایی ۲۰۲۱ کلا ۷ هزار و ۱۸۸ واحد مسکن از ترکیه خریداری کرده‌اند که نسبت به دور مشابه پارسال نزدیک ۳۰ درصد رشد داشته است. ایرانی‌ها صدرنشین خرید مسکن در ترکیه میان خارجی‌ها هستند.

وزرای خارجه دو کشور همچنین در نشست مطبوعاتی از مذاکره پیرامون منطقه قفقاز، عراق، سوریه، یمن، افغانستان و مسائل فرامنطقه‌ای خبر داده و آقای چاووش‌اوغلو گفت که مواضع دو کشور در بسیاری از موارد هم‌خوانی دارد.

در این نشست، وزیر خارجه ترکیه نسبت به اعمال تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران نیز انتقاد کرد و اظهار امیدواری کرد ایران و اعضای برجام در مذاکرات هسته‌ای به توافق برسند.

او همچنین به شعر «خانه دوست کجاست»، سروده سهراب سپهری اشاره کرد و گفت در تهران خود را در خانه دوست احساس می‌کند.

با استفاده از گزارش‌های سی‌ان‌ان ترک، خبر ترک، ایسنا، مرکز آمار ترکیه. د.خ
XS
SM
MD
LG