لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

فرمانده نیروی دریایی سپاه: در درگیری‌ها با آمریکا ۹ شهید دادیم، ۹ سیلی زدیم


علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران
علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران

علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، می‌گوید تاکنون در جریان درگیری‌های مستقیم این نیرو با نیروهای آمریکایی در خلیج فارس ۹ نفر از اعضای سپاه پاسداران «شهید» شده‌اند.

او که روز در کنگره ملی بسیج دانشجویی سخن می‌گفت، بدون اشاره به نام این اعضا و دوره درگیری‌ها گفت سپاه پاسداران در مقابل «۹ سیلی به یاد ماندنی» به آمریکا زده است.

آقای تنگسیری گفته است برخی از درگیری‌هایی که سپاه پاسداران با آمریکایی‌ها در خلیج فارس داشته است، «بنا بر ملاحظاتی تاکنون رسانه‌ای نشده است» ولی از توقیف نفتکش ویتنامی‌ به عنوان یکی از سیلی‌هایی یاد کرد که سپاه به آمریکا زده‌ است.

در جریان توقیف نفتکش ویتنامی، مقام‌های سپاه پاسداران گزارش‌های متناقضی ارائه داده‌اند

آنها در ابتدا اعلام کردند که آمریکا نفتِ یک نفتکش ایرانی را دزدیده و به یک نفتکش دیگر انتقال داده و آنها نفتکش دوم را توقیف کرده‌اند ولی سپس گفتند که «دزدان دریایی» قصد ربودن نفتکش را داشتند و آمریکا از آنها حمایت می‌کرد.

در این ماجرا، گزارش‌های یک موسسه بین‌المللی ردیابی نفتکش‌ها نشان داد که نفتکش ویتنامی حامل نفت ایران بوده و پس از ناکامی در تحویل نفت ایران به چین، به آب‌های خاورمیانه بازگشت و در مسیر بازگشت توسط سپاه پاسداران توقیف شد.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روایت سپاه پاسداران از ماجرای نفتکش ویتنامی را «کاملا نادرست و غیر واقعی» خوانده و گفته است در جریان توقیف این کشتی، نیروی‌های آمریکایی وضعیت را رصد کردند، اما اقدامی برای بازپس‌گیری این کشتی انجام ندادند.

XS
SM
MD
LG