لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۲

درخواست روسیه و اروپا از ایران برای همکاری کامل با آژانس انرژی اتمی


مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، پایتخت اتریش
مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، پایتخت اتریش

اتحادیه اروپا و روسیه در آستانه نشست اعضای برجام خواستار همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بازگشت ایران به پروتکل الحاقی شدند.

جوزب بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه ۵ آذرماه با انتشار توئیتی از گفتگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، خبر داد و نوشت بازگشت به مذاکرات احیای برجام از هر زمان دیگری فوریت دارد و در این میان «همکاری کامل با آژانس مساله کلیدی است».

در واکنشی دیگر، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در کمیسیون مشترک برجام، نیز با انتشار توئیتی گفته است شورای حکام آژانس خواستار اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران است و تمام سخنرانان نشست این شورا از ایران خواستند با بازرسان آژانس متناسب با وظایف و مصونیت‌های آنها برخورد کند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در سفر اخیر خود به تهران درباره مسائل اختلافی با ایران از جمله نصب مجدد چهار دوربین آژانس در مرکز تولید قطعات سانتریفیوژ تسا در کرج به توافقی دست یابد ولی این تلاش‌ها شکست خورد.

مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های باقیمانده در برجام که از خرداد امسال به‌دلیل انتخاب ابراهیم رئیسی به مقام ریاست‌جمهوری متوقف شده، قرار است از روز هشتم آذر در وین از سر گرفته شود. ایالات متحده به دلیل خروج از برجام تاکنون به صورت غیرمستقیم در این مذاکرات حاضر بوده است.

با این حال در آستانه این مذاکرات، موضوع همکاری‌های ایران و آژانس به یک موضوع اختلافی مهم تبدیل شده است.

لوئیس ال. بونو، نماینده آمریکا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، روز گذشته گفت همکاری ایران و آژانس باید دربرگیرنده «توضیحات معتبر و قابل راستی‌آزمایی در مورد منشاء و مکان فعلی مواد یا تجهیزات هسته‌ای باشد که نمونه‌برداری نشان می‌دهد در سه مکان اعلام‌نشده وجود داشته است».

بر این اساس، جمهوری اسلامی باید برای ارائه اطلاعات شفاف در مورد مکان و فعالیت‌های مربوط به ذخیره اورانیوم طبیعی – در قالب دیسک فلزی – که با چهارمین مکان اعلام نشده مرتبط است، با آژانس همکاری کند.

مقام‌های ایران اما می‌‌گویند در مرکز تولید قطعات سانتریفیوژ تسا در کرج مواد هسته‌ای وجود ندارد و به همین دلیل به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به آن داده نمی‌شود.

محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در وین، نیز امروز گفته است ایران «تمام تلاش خود را به منظور رفع نگرانی‌های فنی آژانس به کار گرفته است».

با استفاده از توئیتر بورل و اولیانوف، ایسنا، رادیو فردا. د.خ
XS
SM
MD
LG