لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۷

رکورد برقی رولز رویس در آسمان


مجلۀ هوانوردی: شرکت رولز رویس که در ساخت موتورهای توربوفن هواپیماهای مسافربری در جهان پیشتاز است، در زمینه ساخت هواپیمای برقی هم یک قدم به جلو برداشته و توانسته رکورد سرعت را در هواپیماهای برقی جابه‌جا کند.

هواپیمای برقی رولز رویس

رولز رویس یک هواپیمای برقی ساخته که با یک بار شارژ می‌تواند تا نیم ساعت در آسمان پرواز کند و به سرعت بیش از ۶۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

به این ترتیب، این هواپیمای برقی رکورد سرعت در آسمان را تغییر داده است. هواپیمای برقی رولزرویس از یک موتور برقی با قدرت ۵۵۰ اسب بخار استفاده می‌کند.

چندی پیش شرکت مگنیکس توانسته بود اولین پرواز مسافری موفقیت‌آمیز با یک هواپیمای برقی را انجام دهد.

مگنیکس با همکاری آئروتک یک هواپیمای سسنا ۲۰۸ بی، را برقی کرده است. این هواپیمای برقی موفق شد حدود ۳۰ دقیقه پرواز کند و تا ارتفاع دو هزار و ۵۰۰ پایی از سطح زمین اوج بگیرد.

این هواپیمای کوچک مسافری می‌تواند پنج مسافر را تا مسافت ۱۶۰ کیلومتر حمل کند.

با این حال همچنان این هواپیماها مشکلات و مخالفان خود را دارند. مهم‌ترین آن‌ها هزینه باتری و سنگینی آن است که پس از مدتی به زباله‌های خطرناکی هم تبدیل می‌شوند. برق تولیدی هم اکثراً توسط نیروگاه‌های حرارتی متکی به سوخت فسیلی تولید می‌شود که بازده آن از موتورهای هواپیماها کمتر است.

تأخیر در پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب که امید جدید انسان برای نگاه تازه به فضاست، هم‌اکنون مراحل آماده‌سازی پرتاب خود را طی می‌کند اما گویا پرتاب این تلسکوپ فضایی تا دی ماه امسال به تاخیر افتاده است.

این تأخیر به دلیل مشکل اتصال این تلسکوپ به موشک آریان پنج رخ داده است. ساخت این تلسکوپ حدود ۳۰ سال طول کشیده و تمام مراحل پرتاب باید درست و منظم انجام شود تا این ماموریت به سرانجام برسد.

این مجموعه فضایی بیش از ۱۰ میلیارد دلار قیمت دارد و باید برای رسیدن به مکان مناسب برای تصویربرداری، پروازی ۱.۵ میلیون کیلومتری انجام دهد.

این تلسکوپ حدود یک ماه طول می کشد تا به نقطهٔ باز شدن برسد.در مرحلهٔ نهایی، آینهٔ اصلیِ ۶.۵ متری تلسکوپ باز خواهد شد که شامل ۱۸ قطعهٔ شش‌ضلعی است.

تلسکوپ جیمز وب در آستانه پرتاب به فضا
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:26 0:00
کاهش قیمت بلیت هواپیما در ایران

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، با تأکید بر الزام خطوط هوایی به کاهش ۱۵ درصدی قیمت بلیت هواپیما با توجه به حذف محدودیت‌های کرونا، گفت: «با شرکت‌های متخلف برخورد می‌شود.»

مقصود اسعدی‌، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، هم گفته است: «شرکت‌های هواپیمایی به دلیل مسائل ناشی از تحریم و شرایط شیوع کرونا با مشکلات متعددی مواجه بودند. در سال گذشته تعداد زیادی از پروازها کاهش یافت و شرکت‌ها با محدودیت‌هایی مواجه شدند. اما امسال با توجه به کاهش شیوع کرونا شرایط برای حمل‌ونقل هوایی در حال مناسب‌تر شدن است.»

قیمت بلیت هواپیما در چند سال اخیر در ایران به‌شدت افزایش یافته است. با این حال، به دلیل بحران کرونا و فرسودگی ناوگان و تحریم‌های آمریکا، خطوط هوایی ایران با زیان روبه‌رو شده‌اند و سعی داشتند این زیان را با افزیش قیمت بلیت جبران کنند.

مأموریت ناسا در برابر محافظت از زمین

ناسا مأموریتی را به عنوان «دارت» تعریف و تعیین کرده است که در صورت نزدیک شدن سیارک‌های خطرناک به زمین بتواند با آن‌ها مقابله کند.

به این منظور در یک برنامه آزمایشی یک موشک فالکون ۹ به فضا شلیک شد. این آزمایش از روش برخورد جنبشی برای تغییر مسیر سیارک استفاده می‌کند. در این مأموریت، یک فضاپیما به یک سیارک برخورد می‌کند تا مسیر آن را عوض کند.

در اولین آزمایش دارت به یک سیارک قمرمانند که به دور سیارکی بزرگ‌تر می‌چرخد، برخورد می‌کند.

XS
SM
MD
LG