لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

ابراز نگرانی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از سرکوب خشونت‌آمیز معترضان در اصفهان


ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در توییتی با ابراز نگرانی عمیق از «سرکوب خشونت‌آمیز معترضان مسالمت‌جو» در اصفهان، نوشته است مردم ایران حق دارند که ناامیدی خود را ابزار کرده و از دولت خود پاسخ بخواهند.

این نخستین واکنش دولت آمریکا به اعتراض‌های اخیر اصفهان است که در طول چند روز در جریان بود و روز گذشته با هجوم گسترده نیروهای امنیتی به سمت مردم و سرکوب آنها همراه شد.

در جریان این سرکوب که با قطع اینترنت همراه بود، به گفته مقام‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ده‌ها نفر مصدوم شده که ۱۹ نفر از آنها در بیمارستان به سر می‌برند. مقام‌های امنیتی نیز از بازداشت ۶۷ نفر در ارتباط با اعتراض‌ها خبر داده‌اند.

در سال‌های اخیر کشورهای غربی از جمله آمریکا بارها نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرده‌اند که آخرین مورد آن به تصویب قطعنامه‌ای در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز چهارشنبه، ۲۶ آبان باز می‌گردد.

در این قطعنامه، به تعداد بسیار نگران‌کننده احکام اعدام، دستگیری‌های گسترده و سیستماتیک و بازداشت‌های خودسرانه، محرومیت عمدی زندانیان از دسترسی به درمان و خدمات پزشکی، بدرفتاری با زندانیان در زندان اوین، آزار و اذیت و ارعاب مخالفان و مدافعان حقوق بشر، استفاده از شکنجه برای گرفتن اعتراف و مرگ‌های مشکوک زندانیان اشاره شده است.

رسانه‌های سپاه؛ اعتراض‌ها به مذاکرات وین ربط دارد

رسانه‌های نزدیک به سپاه در طول دو روز گذشته با انتشار چند گزارش نوشته‌اند که اعتراض‌های اصفهان به مذاکرات هسته‌ای در وین ارتباط دارد.

وب‌سایت بصیرت که توسط اداره سیاسی سپاه اداره می‌شود، در همین زمینه نوشته است که دولت آمریکا به دنبال «براندازی از داخل» است و در آستانه مذاکرات هسته‌ای در وین «بدنبال ابزار فشاری برای ایران» بود و به همین دلیل از اعتراض‌ها حمایت می‌کند.

خبرگزاری فارس نیز در گزارشی با تکرار همین موضوع نوشته است که دولتمردان آمریکا با سیاست «آشوب از داخل و تحریم از خارج» می‌خواهند موضع ایران در مذاکرات «را تضعیف کنند».

ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌آباد در مجلس، نیز در گفت‌وگو با این خبرگزاری گفته است چون دست ایران در مذاکرات وین «بالاتر و برتر» است، می‌خواهند ایران را تحت فشار قرار دهند.

منتسب کردن اعتراض‌های مردم ایران به کشورهای خارجی یک رویکرد سابقه‌دار در ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی است. مقامات حکومت ایران به ویژه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به طور معمول برای توصیف معترضان و مخالفان حکومت از کلماتی چون اشرار و میکرب استفاده می‌کنند و آنها را به دشمن وابسته می‌دانند.

ایران و کشورهای عضو برجام قرار است از روز ۸ آذر دور هفتم مذاکرات احیای برجام را در وین برگزار کنند. آمریکا به صورت غیرمستقیم در این مذاکرات حضور دارد. این مذاکرات درباره نحوه بازگشت ایران به برجام و لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران صورت می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG