لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۶

همسر محافظ قاسم سلیمانی: مردم می‌گویند سوریه به ما چه ربطی دارد


حضور قاسم سلیمانی، فرمانده کشته‌شده نیروی برون‌مرزی سپاه پاسداران، در سوریه
حضور قاسم سلیمانی، فرمانده کشته‌شده نیروی برون‌مرزی سپاه پاسداران، در سوریه

اعظم قمری، همسر رضا خرمی، محافظ قاسم سلیمانی که در جنگ سوریه کشته شده است، می‌گوید مردم به او گفته‌اند سوریه «به ما چه ربطی دارد؟» و چرا اجازه داده است همسرش به جنگ سوریه برود.

او در گفت‌وگویی که در روزنامه کیهان منتشر شده، گفته است در موارد متعددی این موضوع رخ داده و این واکنش‌ها سبب شده است که «دیگر ما جرأت نکنیم بیرون از خانه بگوییم خانواده شهید مدافع حرم هستیم. اگر کسی متوجه شود که همسر شهید هستم، ترجیح می‎‌دهم بگویم که همسرم نظامی بود و در مرز شهید شد».

حکومت ایران از نظامیان ایرانی و شبه‌نظامیان افغانستانی و پاکستانی که به جنگ داخلی سوریه اعزام کرد، به عنوان «مدافع حرم» نام می‌برد.

همسر محافظ فرمانده کشته‌شده نیروی برون‌مرزی سپاه پاسداران همچنین گفت که مردم فکر می‌کنند «به مدافعان حرم پول زیاد می‌دهند» ولی «حقوق واریزی زیاد نیست و تقریباً با حقوق کارگر یکی است».

در این گزارش نوشته شده است رضا خرمی که از سال ۱۳۷۴ وارد سپاه شده، درجه سرهنگی داشته است و با نام مستعار «ابو رضوان» در تیم حفاظت قاسم سلیمانی بوده است.

همسر او همچنین گفته است رضا خرمی در جریان اعتراض‌های سال ۷۸ و ۸۸ که سرکوب معترضان توسط نیروهای امنیتی همراه بود، نقش داشت و در سال‌های جنگ داخلی سوریه نیز به این کشور رفته و سال ۹۵ کشته شده است.

بهمن‌ماه سال ۹۸ وب‌سایت «صدای مدافعان» که نیروهای موسوم به «مدافعان حرم» را پوشش می‌دهد نوشت که «بسیاری» از نیروهای این گروه هم در سرکوب اعتراضات آبان‌ماه در شهرهای ایران شرکت کردند.

در متنی که در وب‌سایت «صدای مدافعان» منتشر شده و لحنی گلایه‌آمیز از مسئولان داشت آمده است: «می‌بینیم که دولتی‌ها باز هم مدافعان حرم را به صف اول مبارزه با مردم کشور خود می‌فرستند و خود هیچ مسئولیتی نمی‌پذیرند.»

اعتراضات آبان‌ماه که با سرکوب شدید روبه‌رو شد و به نوشته خبرگزاری رویترز ۱۵۰۰ کشته داد، پس از افزایش شدید قیمت بنزین در ایران آغاز شد و در شعارها، رنگ و بوی سیاسی ضد حکومتی به‌خود گرفت.

اعتراض به حضور ایران در جنگ داخلی سوریه، بارها انتقاد منتقدان سیاست‌های حکومت ایران را برانگیخته است و در برخی از اعتراض‌های خیابانی نیز شعارهایی چون «سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن» شنیده شده است.

تاکنون آمار دقیقی از کشته‌شدگان ایران در سوریه به‌طور رسمی اعلام نشده است. محمدعلی شهیدی، رئیس «بنیاد شهید»، اسفندماه سال ۹۵ شمار کشته‌شدگان موسوم به «مدافع حرم» را ۲۱۰۰ نفر اعلام کرده بود.

XS
SM
MD
LG