لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۶

آیا ادعای «ظرفیت تولید محصولات غذایی برای ۷۰۰ میلیون نفر» در ایران درست است؟


جمع‌آوری کمک‌های غذایی در آرامگاه آیت‌الله خمینی در قالب طرح موسوم به «همدلی مؤمنانه»
جمع‌آوری کمک‌های غذایی در آرامگاه آیت‌الله خمینی در قالب طرح موسوم به «همدلی مؤمنانه»
امیرقلی جعفری

امیرقلی جعفری

عضو مجلس شورای اسلامی

«ایران ظرفیت تولید محصولات غذایی برای ۷۰۰ میلیون نفر را دارد»

گمراه‌کننده

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب، محیط ‌زیست و منابع‌طبیعی «مجلس شورای اسلامی» شامگاه ۱۲ آبان ماه در جریان سفر استانی این کمیسیون به شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری، بزرگترین مشکل کشاورزی ایران را «تامین آب پایدار» دانست و افزود که در حال حاضر، «امنیت غذایی کشور به امنیت ملی گره خورده است».

به گزارش خبرگزاری «فارس» امیرقلی جعفری در ادامه گفت که «ایران این ظرفیت را دارد که بتواند جمعیت ۷۰۰ میلیونی همسایگان خود را از انواع محصولات کشاورزی تأمین کند».

آیا ادعای او درست است؟ و ایران هم‌اکنون می‌تواند غذای ۷۰۰ میلیون نفر را تأمین کند؟ جمعیت ۸۵ میلیون نفری ایران از لحاظ امنیت غذایی در چه وضعیتی است؟

آقای جعفری در حالی این ادعا را مطرح کرده که بسیاری از بخش‌های مختلف صنایع غذایی ایران به دلیل بی‌ثباتی و نابسامانی‌های اقتصادی، روزهای دشواری را می‌گذرانند و طی سال‌های اخیر آمار و گزارش‌های متعددی درباره سوء‌تغذیه گروه‌های مختلف سنی در ایران بویژه در مناطق و استان‌های محروم منتشر شده است. فعالان صنفی هم می‌گویند که میلیون‌ها ایرانی حتی دیگر توان خرید برنج برای مصرف خانگی را ندارند.

از سوی دیگر، بخش‌های مختلف مرتبط با اقلام استراتژیک در صنایع غذایی کشور هم به دلایلی همچون تورم، بی‌ثباتی اقتصادی و تحریم‌های بین‌المللی با بحران دست به گریبان هستند.

در این شرایط، سخنان امیرقلی جعفری، عضو کمیسیون کشاورزی، آب، محیط ‌زیست و منابع‌طبیعی «مجلس شورای اسلامی» مبنی بر توان ایران برای تءمین غذای ۷۰۰ میلیون نفر، ادعایی گمراه‌کننده است.

او با این سخنان، به روشنی سعی می‌کند تا ضمن گمراه کردن افکار عمومی نسبت به وضعیت سوء‌تغذیه و مشکلات صنایع مرتبط با غذا و اقلام ضروری، چنین القا کند که انگار مردم ایران در حال حاضر در زمینه تأمین مواد غذایی هیچ مشکلی ندارند و امنیت غذایی بیش از ۶۰۰ میلیون نفر دیگر نیز می‌تواند توسط اقتصاد کنونی جمهوری اسلامی، تأمین شود.

از جمله در اواسط مهرماه گذشته، مدیرکل دفتر «بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» ضمن هشدار درباره وضعیت امنیت غذایی کشور گفت که وضعیت استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی و خوزستان به لحاظ امنیت غذایی نامطلوب‌تر از نقاط دیگر کشور است.

به گفته زهرا عبداللهی، افزایش ناامنی غذایی که به ویژه در مناطق محروم کشور مشاهده شده، منجر به افزایش شیوع سوءتغذیه کودکان زیر پنج سال و دیگر گروه‌های آسیب‌پذیر تغذیه‌ای مانند مادران باردار و نوجوانان شده است.

طبق آمارهای رسمی، نزدیک به «۱۲ درصد» از کودکان سیستان و «۸ درصد» از کودکان خراسان جنوبی، با سوءتغذیه جدی روبرو هستند.

شماری از کارشناسان هم می‌گویند که بسیاری از ایرانیان فقط در تلاش برای سیر شدن هستند. از جمله، فاطمه محمدی نصرآبادی، عضو هیئت علمی «انستیتو تغذیه و تحقیقات صنایع غذایی کشور» در مردادماه گذشته با بیان اینکه «مشکل فقط در گوشت و پروتئین نیست» با اشاره به مصرف پایین شیر و لبنیات و میوه گفت که «آجیل‌ها تقریباً کاملاً حذف شده است؛ مصرف ماهی بسیار کم شده و کل سبد غذایی مردم تنها به سمت چیزهایی می‌رود که مساله سیرشدن مطرح است».

افزایش لجام گسیخته تورم و گرانی مواد غذایی اصلی، باعث شده تا هرروز اقلام تازه‌ای از سفره شهروندان ایرانی حذف شود به طوری که بر اساس گزارش «مرکز آمار» ایران، از میان «۵۳» کالای خوراکی منتخب، قیمت «چهل قلم»، در وضعیت بحرانی است.

همچنین در یکی از جدیدترین گزارش‌ها از مشکلات صنایع مرتبط با غذا و اقلام ضروری، رئیس «کانون صنایع غذایی ایران» با اشاره به واردات پنج میلیون تن گندم در هشت ماه نخست امسال گفت که «کشور در سال جاری نیازمند واردات هفت‌ونیم میلیون تن گندم دیگر است».

آمارهای فعالان بخش خصوصی نیز حاکی از افت ۳۰ درصدی تولید گندم نسبت به سال گذشته است.

رسانه‌های حکومتی در جمهوری اسلامی نیز در شهریورماه گذشته اعلام کردند که قیمت کالاهایی چون خربزه، نوشابه گازدار، ماهی قزل‌آلا و روغن نباتی جامد نسبت به شهریور سال گذشته بیش از ۹۰ درصد افزایش داشته است.

در خبری دیگر و در میانه‌های اردیبهشت‌ماه گذشته، دبیر «انجمن واردکنندگان برنج» گفته بود که تنها ۱۵ میلیون نفر در ایران که «دست‌شان به دهان‌شان می‌رسد»، شرایط و امکانات خرید برنج را دارند. مسیح کشاورز هم‌چنین گفته بود که با گرانی برنج خانوارها به مصرف نان روی می‌آورند و اگر نان هم گران شود، خطر سوءتغذیه برای بخش زیادی از جامعه وجود دارد.

از این رو، سخنان امیرقلی جعفری، عضو کمیسیون کشاورزی، آب، محیط ‌زیست و منابع‌طبیعی «مجلس شورای اسلامی» مبنی بر توان ایران برای تامین غذای ۷۰۰ میلیون نفر، ادعایی گمراه‌کننده است؛ ادعایی که تلاش می‌کند ذهن افکار عمومی را نسبت به بحران آشکار سوء‌تغذیه میلیون‌ها ایرانی بویژه در مناطق محروم، مشکلات بخش‌های مختلف مرتبط با صنایع غذایی و همچنین مشکل تأمین اقلام غذایی استراتژیک کشور گمراه کند؛ سفره‌های خالی میلیون‌ها ایرانی، به روشنی، ادعای این عضو «مجلس شورای اسلامی» را راستی‌آزمایی می‌کند.

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG