لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۱

بازار خودرو در ایران دوباره ترمز برید


 فیدلیتی یک خودرو درجه دو چینی بی‌نام‌ونشان است
فیدلیتی یک خودرو درجه دو چینی بی‌نام‌ونشان است

در حالی که دولت همچنان سعی می‌کند جلو واردات خودرو را بگیرد و بازار خودرو را به‌نفع خودروسازان ایرانی و چینی مدیریت کند، با افزایش قیمت دلار در پی اعلام «یأس و نگرانی» قدرت‌های غربی از رویکرد و پیشنهادهای جدید ایران در مذاکرات هسته‌ای، قیمت خودرو هم به‌شدت افزایش یافته است.

در این افزایش جدید، قیمت برخی محصولات چینی به بالای یک میلیارد تومان رسیده و شرکت بهمن در رأس این افزایش قیمت‌ها قرار دارد.

قیمت فیدلیتی و دیگنیتی، دو خودرو چینی بی‌نام‌ونشان که در میان خودروهای چینی هم درجه دو محسوب می‌شوند و توسط گروه بهمن مونتاژ می‌شوند، به بیش از یک میلیارد تومان رسیده است.

قیمت فیدلیتی هفت‌نفره به یک میلیارد و صد میلیون تومان و قیمت دیگنیتی به یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان رسید.

به این ترتیب این محصولات بین ۵۰ میلیون تومان تا ۱۸۰ میلیون تومان گران‌تر شده‌اند.

فقط میزان افزایش قیمت فیدلیتی، که یک خودرو درجه دو چینی گمنام است، از جمع دو سال حقوق یک کارگر ایرانی بیشتر است. میزان افزایش قیمت دیگنیتی هم از جمع پنج سال حقوق یک کارگر ایرانی بیشتر است و این میزان به‌تنهایی از کل قیمت پراید بیشتر است.

دولت ایران در حال حمایت از مونتاژ خودروهای چینی در ایران است و جلو واردات خودرو را یک لابی قدرتمند در ایران گرفته است. با قیمت دلار روز خودرویی مانند دیگنیتی که یک خودرو درجه دو چینی است حدود ۴۵ هزار دلار است، یعنی قیمت یک خودرو لوکس آلمانی در همین کلاس.

وضعیت سایپا و ایران‌خودرو، دو خودروساز دولتی ایران، هم چندان بهتر از مونتاژکنندگان خودروهای چینی در ایران نیست.

قیمت خانواده کوییک حدود ۳ تا ۵ میلیون تومان افزایش یافته است. در بازار خودرو ایران، کوییک دنده‌ای معمولی ۱۹۳ میلیون تومان، کوییک دنده‌ای دو رنگ ۱۹۹ میلیون تومان، کوییک اس ۲۱۰ میلیون تومان و کوییک اتوماتیک ۲۷۵ میلیون تومان معامله شد.

خودرو کوییک بر اساس پلت‌فرم تیبا ساخته شده و یک خودرو بر اساس پلت‌فرم قدیمی پراید است که سایپا ادعا می‌کند آن را توسعه داده است.

بر اثر تحولات پیش‌آمده، قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک از مرز ۵۰۰ میلیون تومان عبور کرد. در بازار امروز، پژو ۲۰۷ اتوماتیک با سقف شیشه‌ای ۵۳۰ میلیون تومان و نسخهٔ با سقف معمولی ۵۲۰ میلیون تومان قیمت خورد.

با قیمت کنونی این خودروِ از رده خارج در بازار اروپا می‌توان در فرانسه مدل جدید پژو در همین کلاس را خرید. قیمت این خودرو چند هزار یورو از خودرویی مانند تویوتا یاریس که در همین کلاس قرار دارد، بیشتر است.

جالب است که خودروهای ایرانی حتی با قیمت دلار روز هم چندین هزار دلار گران‌تر از خودروهای هم‌کلاس خود در جهان هستند حال آن‌که استاندارد و فناوری بسیار پایین‌تری دارند.

در محصولات ایران خودرو، پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس چند مرحله افزایش قیمت دو تا سه میلیون تومانی را تجربه کرد و در نهایت قیمت آن به ۲۶۷ میلیون تومان رسید. نکته جالب این است که قیمت سمند ال‌ایکس با موتور XU7 مدل ۱۴۰۰ حدود ۲۵۳ میلیون تومان و قیمت نسخه مجهز به موتور EF7 حدود ۲۷۲ میلیون تومان است. پژو ۲۰۶ تیپ دو نیز حدود ۲۷۰ میلیون تومان قیمت خورد.

افزایش شدید قیمت خودروها در بازار در حالی است که خودروسازان ایرانی تمام زور و همت خود را برای افزایش قیمت کارخانه‌ای به کار بسته‌اند.

پس از افزایش قیمت کارخانه‌ای اخیر، به دلیل فشار شدید افکار عمومی دستور داده شد تا دوباره قیمت‌ها به قبل باز گردد، اما حالا خودروسازان به‌دنبال افزایش قیمت‌ها با ترفندهای جدید هستند.

این در حالی است که قانون جدید واردات خودرو در ازای صادرات قطعات خودرو، که در مجلس ایران تایید شده بود، دوباره با فشار خودروسازان ایرانی توسط شورای نگهبان به مجلس بازگردانده شد.

هادی طحان ‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، گفته است: «طرح ساماندهی صنعت خودرو که ماده چهار آن مربوط به واردات خودرو به‌ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو و یا سایر کالاها و یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه بود، در جلسه اخیر شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت.»

سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام از چندین سال قبل به هیئت عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام تفویض شده است و شورای نگهبان بر اساس مقررات مصوبه مورد ایراد از سوی این هیئت را مغایر بند دو اصل ۱۱۰ قانون اساسی دانسته و آن را جهت اصلاح به مجلس ارسال می‌کند.»

XS
SM
MD
LG