لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

دیدار رئیس موساد با مقامات آمریکایی در پی وقفه در مذاکرات احیای برجام


هتل کوبورگ در شهر وین، محل مذاکرات احیای برجام
هتل کوبورگ در شهر وین، محل مذاکرات احیای برجام

سه شبکه‌ تلویزیونی اسرائیل گزارش داده‌اند که داوید بارنئا، رئیس موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل، که به واشینگتن سفر کرده، روز دوشنبه، ۱۵ آذر، با ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای و شمار دیگری از مقامات ارشد آمریکا دیدار کرده تا دولت جو بایدن را به همراهی با اسرائیل در انجام حملات نظامی علیه ایران «تشویق کند».

روزنامه جروزالم پست نیز بدون ارائه جزئیات بیشتر نوشته است که مذاکرات داوید بارنئا با مقامات آمریکایی «فشرده» بود.

به نوشته این روزنامه، رئیس موساد آگاه بود که برای انجام یکی از خطیرترین و پرتنش‌ترین نشست‌های کاری با ویلیام برنز و سایر مقامات آمریکا راهی این ماموریت شده است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، دوشنبه در نشست خبری از ارائه جزئیات درباره مذاکرات روسای سی‌آی‌ای و موساد خودداری کرد.

خانم ساکی اما در پاسخ به پرسش یک خبرنگار که آیا از نظر دولت جو بایدن نیز ممکن هست که گزینه نظامی آخرین راهکار فشار بر تهران باشد یا نه، گفت هر رئیس‌ جمهوری طیفی وسیع از گزینه‌ها را در اختیار دارد و «من قصد ندارم وارد جزئیات بشوم».

خانم ساکی مذاکرات هفته گذشته در وین را «ناامیدکننده» نامید ولی افزود که رویکرد دولت جو بایدن کماکان «ادامه مسیر دیپلماتیک است».

اما به نوشته رسانه‌های اسرائیل، دولت نفتالی بنت با استفاده از وقفه ایجاد شده در مذاکرات وین، سعی دارد آمریکا را را تشویق کند تا موضعی تهاجمی‌تر علیه ایران در پیش بگیرد.

دولت اسرائیل برای تشدید فشار بر آمریکا، غیر از رئیس موساد، بنی گانتز، وزیر دفاع را نیز روز چهارشنبه، ۱۷ آذر راهی واشینگتن خواهد کرد.

دفتر ژنرال گانتز تایید کرده که او با ژنرال لوید آستین، وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش آمریکا در پنتاگون دیدار خواهد کرد.

سه شبکه‌ تلویزیونی اسرائیل یک‌شنبه شب گزارش دادند که بنی گانتز و داوید بارنئا به مقامات آمریکا می‌گویند که در صورت شکست مذاکرات وین و یا حتی در طول آن، باید حملات نظامی علیه اهداف ایرانی را تشدید کرد.

به گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، طرح اسرائیل این است که آمریکا ابتدا حملات به اهداف ایرانی در خارج از خاک ایران را آغاز کند، مانند یمن.

مقامات اسرائیلی گفته‌اند که حمله به ایران در خارج از مرزهایش ممکن است ایران را وادار کند تا از «سرسختی» در مذاکرات وین دست بکشد.

با این حال، معلوم نیست که درخواست‌های اسرائیل مورد پذیرش آمریکا باشد. ویلیام برنز، رئیس کنونی سی‌آی‌ای در مذاکراتی که شش سال پیش منجر به برجام شد، در قامت دیپلمات ارشد وزارت خارجه آمریکا، نقش مهمی داشت.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز روز شنبه گفت که خروج از برجام اشتباهی در حد فاجعه بود و آمریکا را هم منزوی کرد. در حالی که اسرائیل مدعی بود که «مشوق اصلی» دونالد ترامپ در خروج آمریکا از برجام بود.

نخست ‌وزیر کنونی اسرائیل گفته است که بازگشت احتمالی دولت بایدن به برجام «هیچ تعهدی برای اسرائیل ایجاد نمی‌کند».

رئیس موساد نیز پنج‌شنبه گذشته اظهار داشت که او به نام موساد «تعهد» می‌دهد که «ایران هرگز به بمب اتمی دسترسی نیابد».

داوید بارنئا این «تعهد» را در دیدار نیروهای موساد با اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل، و پس از آن بیان کرد که کشورهای طرف گفت‌وگو با ایران به فراخوان‌های پیاپی نفتالی بنت برای ترک «فوری» میز مذاکرات با ایران، عملا اعتنا نکردند.

آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین ارزیابی اخیر موساد را در مورد آمادگی ایران برای غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۹۰ درصد رد کردند.

پیشتر مقامات آمریکایی به نیویورک تایمز گفته بودند که عملیات متعدد مخفی منتسب به اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران نتایج معکوس به بار آورده و لذا از اسرائیل خواسته شده تا از این اقدامات دست بکشد اما پاسخ اسرائیل منفی بوده است.

با وجود سفرهای رئیس موساد و وزیر دفاع اسرائیل به آمریکا، به نظر می‌رسد که هیئت آمریکایی به ریاست رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در صورت ادامه مذاکرات وین، کماکان در آن حضور غیرمستقیم داشته باشد.

تیم آقای مالی که پس از مشورت‌ با دولت‌های متحد آمریکا به وین رسیده بود، در طول مذاکرات هفته گذشته در پایتخت اتریش، از طریق مقامات ارشد اروپایی از نتایج مذاکرات با ایران آگاه می‌شد.

در این میان، غیر از سخنگوی کاخ سفید که مذاکرات هفته گذشته را «ناامیدکننده» نامیده، سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز روز دوشنبه، ۱۵ آذر، گفت که دولت برلین مفاد دو سند ارائه شده ایران در مذاکرات را «به طور کامل و با دقت بررسی کرده و آن را غیر قابل قبول تشخیص داده است».

با این حال، دولت ایران تاکید دارد که وقفه ایجاد شده در مذاکرات وین «تنها یک تنفس کوتاه» است و این گفت‌وگوها در ادامه این هفته تجدید خواهد شد.

XS
SM
MD
LG