لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۶

آلمان: پیشنهادهای ایران در مذاکرات هسته‌ای را دقیق بررسی کردیم؛ غیرقابل قبول است


هیات ایرانی در دور هفتم مذاکرات هسته‌ای که پس از پنج روز، ۱۲ آذر خاتمه یافت.
هیات ایرانی در دور هفتم مذاکرات هسته‌ای که پس از پنج روز، ۱۲ آذر خاتمه یافت.

آلمان روز دوشنبه ۱۵ آذر اعلام کرد که پیشنهادهای ارائه شده از ایران در در دور هفتم مذاکرات هسته‌ای وین، «غیرقابل قبول» است.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت که دولت برلین پیشنهادهای ایران را «با دقت و به طور کامل بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که ایران تقریبا تمامی پیش‌نویس‌های توافقات به‌دست آمده در ماه‌های گذشته را کنار گذاشته است».

هر چند امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در آغاز سفر خود به امارات و همزمان با پایان دور هفتم مذاکرات وین، اظهاراتی تلویحی در مورد رد احتمالی پیشنهادهای ارائه شده از سوی ایران بیان کرده بود، اما بیانیه سخنگوی وزارت خارجه آلمان، نخستین واکنش رسمی و علنی یکی از کشورهای طرف مذاکرات با تهران است.

این مقام ارشد آلمانی گفت پیشنهادهای ارائه شده ایران نمی‌تواند مبنایی برای پایان موفقیت‌آمیز مذاکرات باشد.

مذاکره‌کنندگان ایران هفته گذشته در طول پنج روز از مذاکرات وین، دو سند را با عناوین «سند تحریم‌های ظالمانه» و «سند امور هسته‌ای» به کشورهای باقی‌مانده در برجام ارائه کرده و این اسناد را کمابیش «جمع‌بندی شش دور مذاکرات پیشین» نامیدند.

علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه و رئیس هیات ایرانی در مذاکرات وین، در گفت‌وگوهای رسانه‌ای روزهای اخیر، از جمله با خبرگزاری ایتالیایی آنسا، ابراز اطمینان کرده بود که دو سند ارائه شده ایران، قابل رد شدن نیستند زیرا با تکیه بر تمامی تعهدات برجامی تنظیم شده‌اند.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، نیز در گفت‌وگوی تلویزیونی یکشنبه شب با شبکه اول سیمای ایران گفته بود که دولت او با آمادگی کامل این سندها را به طرف‌های مذاکرات ارائه کرد تا «ثابت» کند که «حرفی برای گفتن دارد».

دولت آلمان در هفت دور مذاکرات وین، که شش دور آن در دولت حسن روحانی و دور هفتم آن در دولت ابراهیم رئیسی انجام شد، ضمن آن‌که موضع ملایمی در قبال ایران گرفته بود، ابراز نظرات قطعی را همواره به کشورهای اروپایی دیگر در برجام، شامل بریتانیا و فرانسه، واگذار کرده بود.

اما با اظهارات روز دوشنبه سخنگوی وزارت خارجه آلمان، دولت این کشور نخستین دولت اروپایی است که از رویکرد ایران در قبال دور هفتم مذاکرات آشکارا ابراز نارضایتی می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه برلین در همین حال تاکید کرد که دولت این کشور ضمن نگرانی از رو به پایان بودن زمان برای مذاکرات، کماکان مسیر دیپلماتیک در برابر ایران را توصیه می‌کند.

معلوم نیست که اظهارات این مقام ارشد آلمانی چه تاثیری بر روند مذاکرات در وین داشته باشد اما این سخنگو ابراز «امیدواری» کرد که مذاکره‌کنندگان ایرانی، پس از رایزنی با رهبران کشور خود، با پیشنهاداتی «واقع‌بینانه» به وین بازگردند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه ابراز اطمینان کرد که بازگشت هیات‌ها به پایتخت کشور خود، تنها «یک تنفس» در دور هفتم است و مذاکرات در ادامه همین هفته از سرگرفته می‌شود.

اما فرانسه ظاهرا پیشتر گفته بود که ممکن است که تجدید مذاکرات، بعد از خاتمه آن در روز جمعه گذشته، مدتی نامعلوم طول بکشد.

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده ایرانی، روز یکشنبه به شبکه سی‌ان‌ان گفت که طرح جایگزین ایران در صورت عدم موفقیت مذاکرات وین، ادامه برنامه هسته‌ای و توسعه مناسبات با کشورهای آسیایی و همسایگان است.

ایران اصرار دارد که توافق گام به گام یا موقت را نخواهد پذیرفت و آمریکا باید تمامی تحریم‌های مغایر با برجام را لغو کند.

روزنامه کیهان، به سردبیری حسین شریعتمداری، روز یکشنبه مدعی شد که ایران ابتکار عمل را در مذاکرات وین در دست دارد و با دو سندی که ارائه کرده، برخلاف گذشته، «حالا ایران است که سناریو تعریف می‌کند» و طرف‌های مقابل «باید دنبال طرح ایران بدوند».

اما آن برخی دیگر از رسانه‌های ایران، از عدم موفقیت مذاکرات و اثرات مخرب آن بر اقتصاد و معیشت مردم ایران ابراز نگرانی عمیق کرده و نوشته‌اند که قطع مذاکرات در روز جمعه گذشته بلافاصله باعث افزایش چشمگیر بهای ارز، خودرو و تمامی امور دیگر زندگی روزمره مردم شد.

روزنامه جهان صنعت در آغاز این هفته به «ظرفیت انفجاری» جامعه به‌دنبال وخیم‌تر شدن شرایط معیشتی مردم اشاره کرد و نوشت نظر به نتیجه ناامیدکننده مذاکرات وین، «باید دید که آیا جسم و جان ایرانیان آمادگی کشیدن این بار سنگین را به مدت نامعلوم دیگر دارد یا نه؟»

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، رسانه‌های ایران و سایت رادیو فردا/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG