لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۹

«دموکراسی» در دنیای مجازی؛ کاربران متاورس حق رأی دریافت می‌کنند


متاوِرس محیط دیجیتالی سه‌بعدی و همه‌جانبه‌ای است که کاربران می‌توانند به آن وارد شوند
متاوِرس محیط دیجیتالی سه‌بعدی و همه‌جانبه‌ای است که کاربران می‌توانند به آن وارد شوند

بزرگان دنیای جدید مجازی موسوم به متاورس (فَراجَهان)، این هفته در کنفرانسی در لندن، خبر از اعطای ژتون‌هایی ویژه به کاربران یکی از این دنیاهای مجازی دادند.

کاربران از سال جدید میلادی خواهند توانست با این ژتون‌ها، از طریق شخصیت مجازی خود، در شکل دادن به آینده جهان‌های مجازی سهیم شوند.

متاوِرس (به معنی فرا-جهان) محیط دیجیتالی سه‌بعدی و همه‌جانبه‌ای است که کاربران وسایلی چون هدست‌های واقعیت مجازی، عینک‌های واقعیت افزوده، گوشی‌های هوشمند، رایانه‌های شخصی و کنسول‌های بازی می‌توانند با دریافت یکی از اپلیکیشن‌های فراجهانی به آن وارد شوند و در جهانی دیجیتالی غوطه بخورند.

کاربران به هنگام نام‌نویسی و ورود به این جهان‌های مجازی باید برای خود «پوسته و ظاهری مجازی» انتخاب کنند که معمولاً شکل انسانی دارد. به این پوسته و ظاهر «آواتار» گفته می‌شود.

در کنفرانس این هفته لندن، شرکت «توگِدِر لَبز» کالیفرنیا اعلام کرد که ژتون‌های ویژه‌ای از آغاز سال ۲۰۲۲ در اختیار کاربران متاورس آی‌ام‌وی‌یو (IMVU) که ساکن کشورهایی غیر از ایالات متحده و کانادا هستند، قرار خواهد گرفت که کاربران می‌توانند از طریق آن با آواتارهای خود رأی بدهند. آی‌ام‌وی‌یو یکی از برنامه‌های کاربردی فراجهانی است که از سال ۲۰۰۴ تا امروز فعال بوده است.

در عین حال این ژتون‌ها ارزش پولی هم دارد و می‌شود آن را هم در درون متاورس و هم در بیرون از آن «خُرد کرد» و تبدیل به ارز رایج مملکت نمود.

کاربران می‌توانند از این ژتون‌ها برای مالکیت، سرمایه‌گذاری، و خرید و فروش کالاهای مجازی بهره گرفته و به خاطر تلاش‌های خود برای رونق بخشیدن به اقتصاد مجازی پاداش دریافت کنند.

جهان آی‌ام‌وی‌یو در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار سازنده فعال و بیش از یک میلیون کاربر فعال روزانه دارد که سهم داشتن در ساخت آینده آن مزیت کمی به حساب نمی‌آید. در رسانه‌ها گفته می‌شود که با تصمیم جدید آی‌ام‌وی‌یو در مورد اعطای ژتون، حدوداً‌ همه یک میلیون کاربر آن ممکن است به مرور به سودهای مالی نیز دست پیدا کنند.

خرید و فروش کالا و ملک و املاک در دنیایی غیرواقعی نظیر آی‌ام‌وی‌یو، آن هم با پول واقعی، ممکن است شگفت یا حتی مضحک به نظر بیاید اما روی آوردن تعداد زیادی کاربر به این روند باعث شده است که سرمایه‌گذاران نیز وارد صحنه بشوند.

این هفته، شرکت ریپابلیک رلم (Republic Realm)، مستقر در نیویورک، اعلام کرد که از طریق سندباکس (The Sandbox)، یکی از چندین وب‌سایت دنیای مجازی که افراد می‌توانند در آن با هم معاشرت کنند، بازی کنند و حتی در کنسرت شرکت کنند، رقم بی‌سابقه ۴.۳ میلیون دلار برای خرید «اراضی دیجیتال» خرج کرده است.

این خبر کمی پس از آن اعلام شد که خبر خرید زمین مجازی به ارزش ۲.۴ میلیون دلار در اواخر نوامبر در یک پلتفرم رقیب، به نام دیسنترالند (Decentraland)، توسط شرکت رمزنگاری کانادایی تاکنز.کام (Tokens.com) داغ شد.

و چند روز پیش از آن هم، کشور باربادوس اعلام کرد که قصد دارد یک «سفارت فراجهانی» در دسنترالند افتتاح کند.

کتی هکل، مشاور فناوری که به شرکت‌ها برای ورود به فضای متاورس مشاوره می‌دهد، به خبرگزاری فرانسه گفت: جای تعجب نیست که بازار املاک و مستغلات مجازی در حال رونق است، زیرا مبانی اقتصادی کالاهای فیزیکی دارد به دنیای مجازی نیز منتقل می‌شود.»

با استفاده از ازدی‌نت، خبرگزاری فرانسه و سایت آی‌ام‌وی‌یو
XS
SM
MD
LG