لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۲

نماینده روسیه: سانتریفیوژهای ایران باید نابود، پلمپ یا به خارج منتقل شود


میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در کمیسیون مشترک برجام، می‌گوید که در مذاکرات برجام پیشرفت‌هایی نه چندان سریع حاصل شده است
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در کمیسیون مشترک برجام، می‌گوید که در مذاکرات برجام پیشرفت‌هایی نه چندان سریع حاصل شده است

نماینده روسیه در کمیسیون مشترک برجام می‌گوید سانتریفیوژهای ایران یا باید نابود شود، یا به خارج کشور منتقل و یا پلمپ شود.

میخائیل اولیانوف روز دوشنبه ۲۲ آذر ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس روسیه اظهار داشت که در مذاکرات هسته‌ای ایران پیشرفت‌هایی در حال انجام است و گام‌هایی رو به جلو برداشته می‌شود، اما این پیشرفت‌ها خیلی سریع نیست.

آقای اولیانوف در ادامه تصریح کرد یکی از موضوعات مورد بحث در مذاکرات وین سانتریفیوژهای ایران در سایت‌های هسته‌ای برای غنی‌سازی اورانیوم است.

وی گفت: «با این سانتریفیوژها چه کار می‌توانیم بکنیم؟ یک گزینه انتقال آنها به خارج ایران است. گزینه دیگر نابود کردن آنهاست و گزینه بعدی نیز انبار کردن و پلمپ آنها تحت تضمین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.»

بر اساس توافق اتمی وین، موسوم به برجام، تهران پذیرفته بود ظرفیت غنی‌سازی‌ خود در تأسیسات نطنز را طی۱۰ سال حداکثر تا ۵۰۶۰ دستگاه سانتریفیوژ از نوع قدیمی «‌آی‌آر-۱» نگه دارد، اما در دو سال گذشته ایران آغاز به عدول از توافق برجام کرده و نه تنها شمار سانتریفیوژهای قدیمی خود را افزایش داده، بلکه بیش از دو هزار سانتریفیوژ جدید و پیشرفته را برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی و ۶۰ درصدی راه‌اندازی کرده است.

بر اساس برجام، ایران حق استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته برای غنی‌سازی اورانیوم را ندارد. ایران همچنین تنها مجاز به نگهداری ۲۰۲ کیلوگرم اورانیوم ۳.۵ درصد غنی شده است، در حالی که آژانس حتی در خرداد امسال اعلام کرد که ذخایر اورانیوم کم‌‌غلظت ایران به ۱۶ برابر حد مجاز رسیده است.

ایران همچنین اخیرا اعلام کرد ۲۱۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصدی و ۲۵ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصدی ذخیره کرده است. جمهوری اسلامی بر اساس برجام اصولا حق غنی‌سازی اورانیوم تا این سطوح را ندارد.

آقای اولیانوف گفته است که موضوع سانتریفیوژهای ایران تنها یکی از ده‌ها مساله‌ باقی‌مانده است که باید حل شود.

دور جدید مذاکرات هسته‌ای در حالی آغاز شده است که کشورهای اروپایی رویکرد دولت جدید ایران به ریاست ابراهیم رئیسی را «ناامیدکننده» نامیده و اظهار نگرانی کرده‌اند.

تاکنون گزارش‌های متضادی از اصرار یا عقب‌نشینی ایران از بخشی از پیشنهادات جدیدش در میز مذاکرات برجام منتشر شده است.

در این میان یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که برای قضاوت درباره اینکه آیا ایران با رویکردی سازنده‌تر به مذاکرات برگشته، هنوز خیلی زود است.

طی روزهای گذشته بریتانیا و آلمان به شدت از رویکرد جدید ایران انتقاد کرده‌اند، اما علی باقری کنی، نماینده ایران در مذاکرات هسته‌ای می‌گوید که «پیشرفت‌هایی در حال انجام است».

با استفاده از گزارش‌های تاس، رویترز و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG