لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۲

وزیر دفاع اسرائيل: وضعیت وخیم اقتصادی فرصتی برای شکست حکومت ایران است


بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، می‌گوید «وضعیت وخیم اقتصادی و رنج مردم ایران از شرایط اقتصادی داخلی ایران» و مشکلات داخلی عدیده‌ای که در این کشور وجود دارد، یک فرصت برای شکست دادن حکومت ایران فراهم آورده است.

او که روز دوشنبه، ۲۹ آذر، در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کنست، مجلس اسرائیل، سخن می‌گفت، راهبرد حکومت ایران را «وقت‌کشی» دانست و گفت «ایران برگ‌های برنده‌ در مذاکرات» احیای برجام در وین ندارد.

وزیر دفاع اسرائيل همچنین تاکید کرده است که اسرائیل در یک‌سال و نیم اخیر توان (نظامی) خود را شدیدا تقویت کرده و به تجهیزات پیشرفته‌تری دست یافته که «دست برتر امنیتی اسرائیل را در برابر همه تهدیدها تضمین کرده است».

در روزهای گذشته و همزمان با افزایش تنش‌ها درباره پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائيل که به آمریکا سفر کرده بود،گفت به ارتش اسرائیل دستور داده است تا گزینه نظامی در برابر ایران را به گزینه عملی مبدل کنند.

رسانه‌های اسرائيل نیز گزارش دادند که آقای گانتز دولت بایدن را از «جدول زمانی» ارتش اسرائیل برای حمله به ایران آگاه کرده است.

در واکنش به این تهدیدات، غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء، با اشاره به احتمال حمله اسرائيل به تاسیسات هسته‌ای ایران، گفته است نیروهای نظامی ایران «طرح‌های عملیاتی تمرین شده» برای پاسخ به این حملات دارند.

او با این تاکید که حمله اسرائيل با تاسیسات ایران باید با چراغ سبز آمریکا انجام شود، گفته است اگر حمله‌ای صورت گیرد، «تمامی مراکز، پایگاه‌ها، مسیر و فضای استفاده ‌شده برای عبورو مبداء» حمله با پاسخ ایران مواجه خواهد شد.

دولت اسرائيل با مذاکرات احیای برجام و بازگشت آمریکا با توافق هسته‌ای مخالف است ولی دولت آمریکا رویکرد فعالی در مذاکرات مربوط به احیای برجام داد.

با وجود این موضوع، اهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، در روزهای گذشته به شبکه تلویزیونی کان گفت «شایعاتی به گوش او رسیده که افزایش اظهارات تهدیدآمیز جنگی مقامات اسرائیل علیه ایران، خواست آمریکا نیز بوده است تا ایران در مذاکرات وین نرمش نشان دهد».

در روزهای گذشته گزارش‌هایی مبنی بر تردید درباره توان اسرائيل برای حمله قوی به تاسیسات هسته‌ای ایران مطرح شد ولی دولت و ارتش این اسرائیل کماکان معتقدند عملیات ضربات هوایی، حتی در مقیاس کوچک‌تر، بدست اسرائیل قابل عملی است.

همزمان، مجموعه‌ای از مطالب رسانه‌های اسرائیل و هشدارهای تلویحی مقامات این کشور این احتمال را تقویت کرده است که ارتش و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی اسرائیلی برای ضربه زدن به تاسیسات هسته‌ای یا برخی زیربناهای ایران در آینده نزدیک کماکان جدی هستند و احتمالا برای این اقدام برنامه‌ریزی می‌کنند.

مقام‌های حکومت ایران با احساس خطرِ پیشاپیش در این زمینه، در روزهای اخیر نسبت به احتمال حمله نظامی و همچنین تکرار خرابکاری‌های منتسب به اسرائیل در تاسیسات اتمی خود یا سایر زیربناهایش، همزمان با مذاکرات وین، هشدار داده‌اند.

روزنامه تهران تایمز، چاپ تهران، نیز در شماره روز ۲۴ آذر امسال، با انتشار نقشه اسرائیل و علامت‌گذاری صدها نقطه در آن، به عنوان اهداف احتمالی، نسبت به انجام «یک خطای دیگر» از سوی اسرائیل، اخطار داد.

XS
SM
MD
LG