لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

اینترفکس: بیش از ۱۰ هزار سرباز روس از مرز اوکراین به پادگان‌های خود بازمی‌گردند


رزمایش نیروهای روسیه در شبه‌جزیره کریمه
رزمایش نیروهای روسیه در شبه‌جزیره کریمه

خبرگزاری اینترفکس روز شنبه ۴ دی به نقل از منابع نظامی روسیه گزارش داد که بیش از ۱۰ هزار سرباز روس پس از رزمایش یک ماهه‌ای که در مجاورت مرز اوکراین انجام دادند به پادگان‌های خود بازمی‌گردند.

این گزارش می‌گوید که رزمایش‌ها در چندین منطقه نزدیکی اوکراین انجام شد، از جمله در روستوف و کوبان که در جنوب روسیه واقع هستند و همین‌طور در شبه‌جزیره کریمه که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را ضمیمه خاک خود کرد.

استقرار ده‌ها هزار نیروی روسیه در شمال، شرق و جنوب اوکراین این نگرانی را در کی‌یف و پایتخت‌های غربی به وجود آورده که مسکو در حال برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین است.

روسیه این گمانه‌زنی‌ها را رد کرده و خواستار تعهد غرب شده است که ناتو را از مرزهای روسیه دور نگه دارد چرا که گسترش روابط اوکراین با این سازمان به منزله تهدیدی علیه مسکو است.

مسکو همچنین تاکید داشته که نیروهای خود را در هر جای خاک روسیه که نیاز باشد مستقر خواهد کرد.

برآوردها حاکی از آن است که ۶۰ هزار تا ۹۰ هزار نیروی روسی به سمت مرز اوکراین حرکت کرده بودند. یکی از گزارش‌های امنیتی ایالات متحده حتی عنوان می‌کرد که شمار سربازان روسیه در مجاورت مرز با اوکراین می‌تواند به ۱۷۵ هزار نفر نیز برسد.

اینتفرکس به نقل از ارتش روسیه نوشت: «این مرحله از هماهنگی‌ها میان واحدها و نیروهای رزمی و یگان‌های موتوری به پایان رسید... بیش از ۱۰ هزار سرباز از منطقه رزمایش به پایگاه‌های دائمی خود بازمی‌گردند.»

پیش از این جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، به ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود هشدار داده بود که روسیه در صورت تهاجم به اوکراین «بهای سهمگینی» خواهد پرداخت و با پیامدهای اقتصادی ویرانگری مواجه می‌شود.

وزرای خارجه کشورهای عضو گروه هفت نیز در پیام مشابهی به مسکو نسبت به تبعات حمله احتمالی روسیه به مسکو هشدار داده و از مسکو خواسته بودند که به میز مذاکره بازگردد.

با استفاده از گزارش‌های‌ خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG