لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

حقوق بشر در ایران؛ ۲۵۴۱ تجمع و اعتصاب، افزایش ۵۳ درصدی بازداشت کارگران


سازمان «مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» در گزارش سالانه خود درباره وضعیت حقوق بشر در ایران در سال ۲۰۲۱، از برگزاری ۲۵۴۱ تجمع و اعتصاب صنفی و کارگری شامل ۱۲۶۱ تجمع صنفی، ۱۹۲ اعتصاب صنفی، ۶۱۸ تجمع کارگری، ۳۳۹ اعتصاب کارگری و ۱۳۱ مورد اعتصاب غذای زندانیان خبر داده است.

این تجمعات به طور معمول با برخورد و سرکوب نهادهای دولتی همراه بوده است و علاوه بر تجمعات بزرگی مثل اعتراض مردم اصفهان که با سرکوب گسترده حکومت همراه شد، بر اساس این گزارش در طول سال‌جاری میلادی،‌ ۶۴ فعال کارگری بازداشت و ۹ نفر فعال کارگری یا مدافع حقوق کارگران به «۲۷۶ ماه حبس تعزیری، ۱۲۴ ضربه شلاق و بیست و سه میلیون تومان جریمه نقدی محکوم» شده‌اند و بازداشت کارگران نسبت به سال قبل ۵۳ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، محور این اعتراض‌ها «مطالبات مزدی اصناف، اعتراض به شرایط بد اقتصادی و اعتراض به مدیریت ناکارآمد نهادهای دولتی» بوده است. در هفته‌های اخیر نیز گروه‌های متعددی از معلمان، بازنشستگان و کارگران دست به اعتراض و اعتصاب زده‌اند و قرار است امروز نیز بازنشستگان معترض به وضعیت معیشتی تجمع اعتراضی برگزار کنند.

در گزارش سالانه سازمان «مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» با اشاره به افزایش فشارها بر شهروندان اقلیت‌های قومی از رشد ۵۵ درصدی بازداشت اقلیت‌ها نسبت به سال ۲۰۲۰ خبر داده شده و آمده است که در طول سال‌جاری میلادی ۴۴۵ شهروند اقلیت قومی بازداشت شده‌اند.

در این گزارش همچنین با اشاره به وضعیت اعدام‌ها در ایران، آمده است که در طول سالجاری میلادی حکم اعدام ۲۹۹ نفر اجرا شده که با افزایش ۲۶ درصدی نسبت به سال قبل میلادی همراه بوده است و «۸۸٪ اعدام شدگان به صورت مخفیانه یا بدون اعلام در رسانه های رسمی یا داخلی اعدام شده اند».

روند صدور حکم اعدام در سال‌جاری نیز ادامه یافته است و ۸۵ نفر نیز محکوم به اعدام شده‌اند. بر اساس این گزارش، ۴ نفر از افراد اعدام شده کودک مجرم بوده‌اند و ۴ درصد افراد اعدام شده نیز اتهامات امنیتی و سیاسی داشته‌اند.

بر اساس سیزدهمین گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران که فروردین امسال منتشر شد، در سال ۲۰۲۰، ایران «تنها کشوری بود که اعدام کودک-مجرمان را ادامه داده است».

کاظم غریب‌آبادی،‌ دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران، روز شنبه، ۲۶ آذر در پی تصویب قطعنامه نقض حقوق بشر در ایران از سوی سازمان ملل متحد در خصوص مجازات اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال، تعداد این نوع اعدام در ایران را «انگشت‌شمار» خواند و گفت «هیچ تعهد بین‌المللی الزام‌آوری وجود ندارد که افراد زیر ۱۸ سال مجازات اعدام دریافت نکنند».

علاوه بر این، مراجع قضایی در ایران در طول این مدت حکم ۱۶۵۳۱ ماه حبس و ۶۹۸۲ ضربه شلاق و جریمه حدود ۸۰۰ میلیون تومان صادر کرده و نیرو‌های امنیتی و نظامی نیز ۱۶۷۶ شهروند را بازداشت کرده‌اند و در مجموع ۲۴۲ شهروند را هدف شلیک قرار داده‌اند که ۹۴ شهروند از جمله ۲۳ کولبر و ۳۱ سوخت‌بر کشته شده‌اند.

در بخش دیگری از گزارش سالانه سازمان «مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» درباره وضعیت حقوق زنان کودکان در ایران آمارهای متنوعی به حداقل «۲۰۱۸۷ مورد همسرآزاری و ۲۴ مورد قتل ناموسی زنان» و «۲۱۱۷ مورد کودک آزاری و ۱۵ مورد تجاوز و آزار جنسی به کودکان، ۵۴ مورد خودکشی کودکان، ۲ مورد اسید پاشی، ۲۹ مورد فروش و قاچاق کودکان و ازدواج بیش از ۹ هزار کودک اشاره شده و آمده است که در طول این مدت «۲۵ فرد زیر ۱۸ سال توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدند».

XS
SM
MD
LG