لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

اظهار نظر مقام آمریکایی درباره نامه محمود احمدی نژاد


محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی
محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی

تام کیسی معاون سخن گوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت نامه محمود احمدی نژاد خطاب به مردم آمریکا، چیز تازه ای ندارد.


آقای کیسی که اظهار داشت تنها نگاه کوتاهی به این نامه انداخته، در واکنش به نامه آقای احمدی نژاد گفت: «عملکرد حکومت ایران در برخورد با مردم ایران و با باقی جهان، از هر کلامی گویاتر است.»


در ارتباط با فراخواندن نیروهای آمریکایی برای خروج از عراق، آن چنان که در نامه محمود احمدی نژاد آمده است، تام کیسی اظهار داشت که پیش از اظهارات محمود احمدی نژاد، موضع دولت و حکومت عراق مهم است.


عملکرد حکومت جمهوری اسلامی در برخورد با مردم ایران، گویا تر از هر نامه ای است
تام کیسی معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

حکومت عراق، به گفته تام کیسی، بر آن است که حمایت و حضور نیروهای ائتلاف برای برقراری ثبات و صلح در عراق، «ضروری» است.


جان بولتن سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد نیز گفت نامه محمود احمدی نژاد، برای خبرنگاران ارسال شده بود و نه برای مقام های دولت بوش.


رییس جمهوری اسلامی در نامه خود خطاب به مردم آمریکا ، از سیاست های دولت آمریکا انتقاد کرده و دولتمردان این کشور را به «بازگشت به ایمان و معنویت» فراخوانده است.


در این نامه مفصل، آقای احمدی نژاد، سیاست های آمریکا در خاورمیانه و حمایت این کشور از اسراییل را به شدت مورد انتقاد قرار داده و در این رابطه نوشته است: «چه کسی می تواند این عهد شکنی و جفای دولت آمریکا را نسبت به بشریت انکار کند؟»


«همه ما تروریسم را محکوم می کنیم»
محمود احمدی نژاد

رییس جمهوری اسلامی در نامه خود، از «داستان غم انگیز» زندان ابوغریب در عراق و گوانتانامو نام برده و نوشته است این اقدام های دولت آمریکا، به تروریسم دامن می زند.


او سپس نتیجه انتخابات میان دوره ای کنگره و سنای آمریکا را «پیام ملت آمریکا» به دولت بوش قلمداد کرده است.


رییس جمهوری اسلامی مردم آمریکا را به «توحید و خداپرستی» دعوت کرده و نوشته است «راه بازگشت به ایمان و معنویت» هموار است.


او در پایان نامه خود از قرآن نقل کرده که کسی که توبه کند و ایمان آورد، «امید است که در گروه نجات یافتگان قرار گیرد.»


محمود احمدی نژاد در مقام ریيس جمهوری اسلامی ایران تا به حال دو بار به آمريکا سفر کرده است. وی در سفر نخست خود در سال ۱۳۸۴ با شبکه خبری سی ان ان گفت و گو کرد و در سال ۱۳۸۵ با اعضای شورای روابط خارجی آمريکا ديدار کرد.


نامه آقای احمدی نژاد در حالی ارسال شده است که هر دو کشور ايران و آمريکا به تازگی در مورد اوضاع عراق ، فعاليت ديپلماتيک جدی داشته اند. جلال طالبانی، ریيس جمهوری عراق در روزهای اخير به تهران سفر کرد و رييس جمهوری آمريکا نيز روز چهارشنبه در اردن با نوری المالکی نخست وزير عراق ديدار می کند.


جرج بوش در آخرين اظهار نظر خود درباره احتمال گفت و گوی مستقیم با ايران گفته بود پيش شرط آمريکا تغيير نکرده و ايران بايد فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را به حالت تعليق درآورد.


محمود احمدی نژاد سال گذشته و چند ماه پس از تصدی مقام رياست جمهوری ، نامه ای ۱۵ صفحه ای به همتای آمريکايی خود نوشت که جرج بوش به آن پاسخی نداد.


XS
SM
MD
LG