لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۱

مذاکرات برجام؛ وزیر خارجه فرانسه: متقاعد شده‌ام که می‌توانیم به توافق برسیم


وزیر خارجه فرانسه نسبت به احیای برجام و دستیابی به توافقی دراین‌باره ابراز خوشبینی کرد، اما در عین حال هشدار داد که زمان در حال از دست رفتن است.

ژان-‌ایو لو دریان روز جمعه ۱۷ دی‌ماه در گفت‌وگو با دو رسانه فرانسوی اظهار داشت: «من متقاعد شده‌ام که می‌توانیم به توافق برسیم. طی چند روز گذشته پیشرفت‌هایی در مذاکرات هسته‌ای صورت گرفته است».

وی گفت، ما در حال حرکت به سمت «مثبتی» بودیم، اما زمان یک عامل اساسی است، چرا که اگر «فورا» به توافقی دست پیدا نکنیم، چیزی برای مذاکره باقی نخواهد ماند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه ۱۶ دی ماه با اشاره به این که در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام پیشرفت اندکی حاصل شده، هشدار داد اگر به زودی واشینگتن و تهران بر سر بازگشت متقابل به برجام به تفاهم نرسند، ایالات متحده راه دیگری در پیش خواهد گرفت.

همچنین آلمان و بریتانیا به عنوان اعضای اروپایی برجام هشدار داده‌اند که زمان در حال از دست رفتن است و ایران باید با «حسن نیت» در راستای رسیدن به توافقی سریع اقدام کند.

مقامات غربی تاکنون تاریخ مشخصی به عنوان ضرب الاجل برای رسیدن به توافق هسته‌ای اعلام نکرده‌اند، اما گفته‌اند که این توافق باید طی چند هفته انجام شود.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات برجام نیز روز پنج‌شنبه با انتشار چندین پیام توئیتی از دیدار اعضای برجام با نماینده آمریکا خبر داد و گفت نماینده ایران در این جمع حضور نداشته است.

وی در پاسخ به پرسش یک کاربر گفته است: «زمانی که توافق هسته‌ای انجام و تحریم‌ها علیه ایران لغو شود، آمریکا دوباره عضوی از توافق هسته‌ای خواهد شد و با ایران پشت یک میز مذاکره خواهد کرد.»

ایران تاکنون از مذاکره مستقیم با آمریکا خودداری کرده است.

روز پنج‌شنبه روسیه، اعضای اروپایی برجام و همچنین معاون وزیر خارجه کره جنوبی دیدارهای جداگانه‌ای در رابطه با مذاکرات وین داشتند.

وزارت خارجه کره جنوبی روز ۱۴ دی گفته بود جونگ کون چوو دیپلمات ارشد این کشور برای بررسی راه‌های آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در سئول، راهی وین شده تا با اعضای برجام دیدار کند ولی مقام‌های دولت ایران اصرار دارند که این سفر «هیچ ارتباطی به مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱+۴ ندارد».

آقای اولیانوف همزمان از دیدار با هیاتی از عربستان خبر داده و گفته است نماینده عربستان را در جریان آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای قرار داده است.

قبلا عربستان و امارات گفته بودند در مذاکرات هسته‌ای باید نگرانی‌ آنها از برنامه موشکی و حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه در نظر گرفته شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران نیز روز پنج‌شنبه با انتشار توئیتی اعلام کرده بود: «مذاکرات وین در مسير طبيعی و خوب جریان دارد. ابتکارات طرف ایرانی این فضا را رقم زده است. اکنون این طرف غربی است که باید نشان دهد آیا حسن نیت و اراده جدی برای توافق خوب دارد».

با استفاده از گزارش‌های، رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، رادیو فردا و شبکه اجتماعی توییتر؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG